I. Regelgeving |
1) |
Na-isolatie van spouwmuren: premiewijziging vanaf 1 juli 2012 + STS 71.1 De nieuwe STS 71-1 geldt als kwaliteitsnorm voor de na-isolatie van spouwmuren in bestaande woningen. Lees verder …. |
|
|
2) |
Kwaliteitsgarantie & schorsing energiedeskundigen. EPC-certificaat voor publieke gebouwen vanaf 250 m² vloeroppervlakte. Volgens een in 2011 gevoerd onderzoek door Testaankoop bevatten 4 op de 10 EPC's fouten. Omdat een sensibiliserende aanpak niet heeft gewerkt, vaardigde de Vlaamse regering een besluit uit dat de kwaliteit moet verbeteren. Dit besluit brengt wijzigingen aan in het Energiebesluit ……. Lees verder …. |
|
|
3) |
Aantal bouwlagen in Vlaamse rand. Lees verder …. |
|
|
II. Vacatures |
1) |
Studiebureau RCR (Herent) |
2) |
Architectenbureau Jan Maenhout (Brussel) |
|
|
III. Aanbestedingen & wedstrijden voor (ir)architecten en studiebureaus |
1) |
Ontwerper voor infrastructuurwerken (48 maanden): Antwerpen, 16 juli 2012 |
2) |
Ontwerp fase 1 project "site oude vleugel woonzorgcentrum": Nevele, 26 juli 2012. |
3) |
Renovatie, restauratie, herbestemming "Het Steen": Antwerpen, 6 augustus 2012. |
4) |
Uitbreiding school Pellenberg: Lubbeek, 8 augustus 2012. |
5) |
Masterplan projectgebied voor woonzorg "Kasteelloop": Turnhout, 9 augustus 2012. |
6) |
Restauratie en uitbreiding van de Neerhoeve, Schoonselhof: Wilrijk, 10 augustus 2012. |
7) |
Verbouwen van industrieel pand tot industriële keuken: Peer, 10 augustus 2012. |
8) |
Bouwblokstudie en architectuuropdracht sociale woningen: Antwerpen, 10 augustus 2012. |
9) |
Restauratie pastoriegebouw en kerk: Wellen, 13 augustus 2012. |
10) |
Ontwerp- en studieopdracht openbaar domein Kop Spoor Noord: Antwerpen, 14 augustus 2012. |
11) |
Inrichting seminarium in administratief gebouw: Oostende, 14 augustus 2012. |
12) |
Ideeënwedstrijd Park & Ride-voorzieningen: Antwerpen, 16 augustus 2012. |
13) |
Architecturaal ontwerp veermanshuis: Nieuwpoort, 17 augustus 2012. |
14) |
Architect voor masterplan nieuwbouw & verbouwingen ziekenhuis: Tongeren, 20 augustus 2012. |
15) |
Ontwerp en projectleiding werken 18 sociale koopwoningen: Bredene, 20 augustus 2012. |
16) |
14 sociale huurappartementen en 16 sociale koopwoningen: Middelkerke, 20 augustus 2012. |
17) |
Ontwerp en projectleiding minimum 20 huurwoningen: Middelkerke, 20 augustus 2012. |
18) |
Kinderdagverblijf en ontmoetingscentrum: Oostende, 20 augustus 2012. |
19) |
Restauratie, renovatie, reconversie voorbouw Klein Seminarie: Hoogstraten, 24 augustus 2012. |
20) |
Ontwerpopdracht renovatie 106 duplexwoningen: As, 31 augustus 2012. |
21) |
Ontwerper voor masterplan school in centrum: Ravels, 14 september 2012. |
22) |
Architect voor renovatie platte daken en cv: Merelbeke, 21 september 2012. |
23) |
Ontwerper voor renovatie zwembad: Oostende, 28 september 2012. |
|
|
IV. Aanbesteding voor bouwprojectontwikkelaars |
|
Te realiseren bouwblok in kader herontwikkeling Cadixwijk, Eilandje: Antwerpen, 28 september 2012. |
|
|
V. Publicaties |
1) |
Nieuwe EPB-wegwijzer |
2) |
Tertiaire gebouwen in passiefbouw. |
|
|
VI. Opleiding: |
|
3e editie Postgraduaat Bio-Ecologisch Bouwen en Wonen |
|
|
|
I.1) Na-isolatie van spouwmuren : premiewijziging vanaf 1 juli 2012 + STS 71.1 Vanaf 1 juli 2012 wijzigen de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de premie van de netbeheerder voor de na-isolatie van spouwmuren.
Voor de aannemer die de werken uitvoert en voor de isolatiematerialen gelden vanaf 1 juli 2012 specifieke extra kwaliteitseisen. Vanaf 1 juli 2012 moet de aannemer een verklaring uitreiken dat hij conform de eisen van de toepasselijke Technische Specificatie werkt. Informeer u vooraf of uw aannemer voldoet aan alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor de premie van de netbeheerder.
Indien aan de voorwaarden voldaan is, blijft de premiehoogte behouden op 6 euro per m², tot maximaal 800 euro.
De technische specificatie STS 71-1 geldt als kwaliteitsnorm voor de na-isolatie van spouwmuren in bestaande woningen. Aannemers zijn voor werken in het Vlaams gewest verplicht om volgens deze technische specificatie te werken opdat de klanten in aanmerking kunnen komen voor de premie van de netbeheerder. De definitieve versie van de STS 71-1 vind je hier.
|
I.2) Kwaliteitsgarantie & schorsing energiedeskundigen.Bij inbreuken op de regelgeving of als het uitgereikte energieprestatiecertificaat van onvoldoende kwaliteit getuigt, kan het Vlaams Energieagentschap het EPC in kwestie intrekken. Het Vlaams Energieagentschap brengt in dat geval de eigenaar of de gebruiker van het gebouw waarvoor het EPC werd opgemaakt van zijn beslissing op de hoogte.
Daarnaast bepaalt het besluit dat kandidaat-energiedeskundigen of geschorste energiedeskundigen moeten deelnemen aan een centraal examen voor energiedeskundigen. Het besluit vermeldt ook hoeveel dit zal kosten. Zij die niet voor het centraal examen slagen, kunnen zich maar eenmaal opnieuw inschrijven voor een nieuw examen. Als ze voor dat nieuwe examen niet slagen, kunnen ze pas opnieuw deelnemen aan een volgend examen nadat ze de opleiding tot energiedeskundige (type A, type B, type C of type D) opnieuw gevolgd hebben.
|
Uitbreiding toepassingsgebied EPC publieke gebouwenHoewel het niets te maken heeft met de kwaliteitsbewaking van de energiedeskundigen, bevat het besluit ook een artikel dat het EPC verplicht maakt voor alle publieke gebouwen met een bruikbare vloeroppervlakte groter dan 500 m² (tot nu was dit 1000 m²). In Vlaanderen zal deze verplichting ingaan vanaf 1 januari 2013. Vanaf 1 januari 2015 wordt deze oppervlaktegrens nogmaals verlaagd tot 250 m².
Het is wel wat vreemd dat pas in juni 2012 de datum van 1 januari 2013 definitief werd bekendgemaakt. Want eigenaars van publieke gebouwen met een vloeroppervlakte tussen 500 en 1000 m², die dus tegen 1 januari 2013 een EPC moeten hebben, dienden eigenlijk al op 1 januari 2012 te beginnen met het noteren van de startmeterstanden.
Het wijzigingsbesluit vind je hier.
|
Eén type Energiedeskundige voor residentiële gebouwen.Hoewel reeds vermeld in Arch-Index 82 van juni, stippen we hier nogmaals aan dat er een samenvoeging zal gebeuren van de vereisten voor Energiedeskundigen van type A en B.
Het uitvoeren van een vrijwillige energieaudit voor particulieren gebeurt door een energiedeskundige type B. Het opmaken van een EPC bij verkoop of verhuur van een residentieel gebouw dient door een energiedeskundige type A te gebeuren. Op termijn is het dus de bedoeling om slechts 1 type energiedeskundige voor residentiële gebouwen te behouden.
Teneinde deze stroomlijning te kunnen realiseren, moet eerst een maatwerkadviesmodule worden geïntegreerd in de EPC-software (Epact).
|
I.3) Aantal bouwlagen in Vlaamse randEind mei keurde de Vlaamse regering de omzendbrief goed die het aantal bouwlagen in de Vlaamse Rand regelt. Gemeenten krijgen voortaan een kader waarbinnen ze gecontroleerd kunnen afwijken van het aantal verdiepingen dat huizen mogen hebben in specifieke gebieden. De omzendbrief moet tegemoet komen aan de vraag naar woningen in de Vlaamse Rand, zonder de open ruimte verder onder druk te zetten. U vindt de omzendbrief en de 4 bijlagen (de gebieden die voor verhoging van het aantal bouwlagen in aanmerking komen) op volgende webpagina.
|
Studiebureel RCR zoekt een jonge ingenieur (architectuur, mechanica of bouwkunde) met of zonder ervaring voor ontwerp en opvolging van technische uitrustingen in gebouwen van zeer uiteenlopende aard, zowel in de privé als in de openbare sector. De kandidaat zal de huidige groep van 9 personen versterken. Opleiding in bureau en doorgroeimogelijkheden. Meer informatie over RCR: www.rcr-studiebureau.be Contact: dhr. H. RYS of D. Roelandts Mechelsesteenweg 454 te 3020 Herent Inlichtingen: tel. 016/230. 240
|
Architectenbureau Jan MAENHOUTzoekt architect met minimum 2 jaar ervaring, om bureau met uiteenlopende projecten te versterken. CV sturen naar: Architectenbureau Jan Maenhout Gustave Latinislaan 11, 1030 Brussel T: 02/216.55.95 e: info@arch-janmaenhout.be w: www.arch-janmaenhout.be
|
III. 1) Ontwerper voor infrastructuurwerken (48 maanden)Onderhandelingsprocedure voor het aanstellen op afroep van een ontwerper voor infrastructuurwerken over een periode van 48 maanden:
- leveren van advies en uitvoeren van voorstudies (ontwerpend onderzoek) rond geplande of overwogen infrastructuurprojecten,
- ontwerpopdracht voor het bouwen of aanleggen van infrastructuur en omgeving (wegenbouw, aanleg, inrichting en uitrusting van open ruimte, park-, landschaps- en tuinarchitectuur, "kunstwerken") in provinciale domeinen en sites.
Geraamde waarde zonder btw van de opdracht: 410.000,00 EUR. Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.
De looptijd van de opdracht bedraagt 48 maanden. Dit wil zeggen dat gedurende 48 maanden vanaf het sluiten van de opdracht, op afroep ontwerpers voor infrastructuurwerken kunnen aangesteld worden. De effectieve uitvoering kan ook na de termijn van 48 maanden verder lopen tot het einde van het betreffende project.
Dossier nr. Prov Ant - AT-INT 12/025-F02_0 (bestek, kwaliteitseisen, kandidatuurformulier en bijlage) gratis digitaal te bekomen
Nadere inlichtingen Provincie Antwerpen - Departement Logistiek – Aankoopdienst dhr. Guido LOMMAERT Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen Tel. 03/240.53.12 E-mail: guido.lommaert@admin.provant.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen: maandag 16 juli 2012, 14:00 u.
|
III. 2) Ontwerp fase 1 van het project "site oude vleugel woonzorgcentrum”Aanstellen ontwerper voor het volledige ontwerp van fase 1 van het project "site oude vleugel woonzorgcentrum". Fase 1 van het project omvat naast het slopen van de oude vleugel van het woonzorgcentrum, de realisatie van een nieuwbouwproject waarin de volgende diensten/dienstverleningen worden ondergebracht: administratief centrum OCMW, Sociaal huis, kinderdagverblijf en één locatie voor noodopvang.
Borgtocht bij toewijzing: 5 % op deel van de opdracht (zie bestek).
Deelnemingsvoorwaarden
- Document 1. Een verklaring op erewoord dat de inschrijver:
- niet veroordeeld is geweest voor deelname aan een criminele organisatie, omkoping, fraude of het witwassen van geld
- niet in staat van faillissement of vereffening verkeert;
- geen aangifte van faillissement heeft gedaan of procedure van vereffening of gerechtelijke reorganisatie aanhangig is tegen hem.
- Document 2. RSZ-attest 1e kwartaal 2012.
- Document 3. Fiscaal attest (model nr. 276C2).
- Document 4. Bewijs van verzekering voor beroepsrisico's waarvan de dekking rekening houdt met de omvang en risico's van de betrokken bouwplaats.
- Document 5. Een bankverklaring waaruit blijkt dat de inschrijver over voldoende financiële draagkracht beschikt om de opdracht uit te voeren.
- Document 6. Het bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten van alle architecten die deel zullen uitmaken van het ontwerpteam (origineel attest of een voor éénsluitend verklaard afschrift, maximum 1 jaar oud).
- Document 7. De opgave van de samenstelling van het ontwerpteam met vermelding van de studie- en beroeps-kwalificaties van de teamleden. Met vermelding van de gebruikte en toegepaste methodiek voor projectcoördinatie. Ook dient opgegeven te worden, welk deel van de opdracht de dienstverlener in onderaanneming zal geven.
- Document 8. Referenties.
De inschrijver dient een lijst van de voornaamste en gelijkaardige projecten die werden uitgevoerd in binnen- en buitenland, in de periode 2009-2011 voor te leggen. De lijst omvat per project volgende informatie.
- Korte omschrijving van het project.
- Datum van oplevering.
- Naam en adres van de opdrachtgever & contactpersoon bij de opdrachtgever.
- Korte beschrijving van de aanpak van het project(methodologie) met vermelding van de wijze van controle van de uitvoering van het project en de gedeelten die in onderaanneming werden gegeven.
- Mate van betrokkenheid bij het project: als eindverantwoordelijke, als medewerker, als stagiair, … Van het project met de hoogste totale netto bouwkost (ruwbouw, technieken en omgevingsaanleg, exclusief erelonen en BTW) en twee andere projecten wordt een getuigschrift van goede uitvoering ondertekend door de opdrachtgever voorgelegd. De totale netto bouwkost(ruwbouw, technieken en omgevingsaanleg, exclusief erelonen en BTW) van één referentieproject dient minimaal 1.500.000 euro te bedragen. Indien de inschrijver een vereniging is, kan de referentie voorgelegd worden, hetzij door de vereniging, hetzij door één van de leden van de vereniging die architect(of architectenbureau) is.
- Document 9. Algemeen portfolio van de kandidaat-dienstverlener
Voor de beoordeling van de technische bekwaamheid van de kandidaat-dienstverlener wordt volgende toetsing gehanteerd:
- de specifiek projectgebonden teamdeskundigheid gericht op een integrale aanpak
- teamsamenstelling, vakbekwaamheid en relevante ervaring.
Gunningscriteria
- Kwaliteit. Weging: 50.
- Projectbeheer en projectorganisatie door de ontwerper. Weging: 15.
- Uitvoerbaarheid van het project. Weging: 15.
- Ereloon met opgave van visie en werkmethode voor de kostenbeheersing van het project. Weging: 20.
Dossier nr. 2012-002 (bestek en bijlagen) gratis digitaal te bekomen
Ontwerpers die vragen hebben doorgestuurd over het bestek, vinden op de volgende webpagina antwoorden terug. Ook de grondplannen van het huidige gebouw zijn daar te downloaden.
Nadere inlichtingen OCMW Nevele Mevrouw Joke Mertens Graaf van Hoornestraat 26, 9850 Nevele Tel. 09/371.68.82 – Fax 09/371.85.54 E-mail: joke.mertens@ocmwnevele.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening inschrijvingen: donderdag 26 juli 2012, te 14.00 u. in de Raadzaal van het OCMW Nevele.
|
III. 3) Renovatie, restauratie, herbestemming “Het Steen”Aanstellen van architect voor de renovatie, restauratie en herbestemming van een waardevol gebouw: Het Steen in Antwerpen. Voor dit project zal een restauratiepremie aangevraagd worden.
|
De opdracht betreft de renovatie, restauratie en herbestemming van Het Steen, beschermd monument gelegen Jordaenskaai 4 / Steenplein 1 te 2000 Antwerpen. De opdrachtgever verleent:
- een volledige architectenopdracht,
- een volledige ingenieursopdracht stabiliteit,
- een volledige opdracht technieken,
- een volledige opdracht energiedeskundige,
- een volledige opdracht akoestiek,
- een volledige opdracht restauratie,
- indien noodzakelijk meer uitgebreid bouwhistorisch, bouwarcheologisch, materieeltechnisch en/of bouwfysisch onderzoek,
- de studie van een individuele bescherming tegen overstromingen van het gebouw,
- een studie van de binneninrichting, inclusief vast meubilair (excl. los meubilair).
Dossier nr. 12.02.PRO - HET STEEN gratis digitaal te bekomen
Bij de publicatie werden (enkel) het bestek, de architectenovereenkomst en de projectdefinitie gevoegd. Het volledige dossier kan bekomen worden door een mail te sturen naar: steven.vandurme@vespa.antwerpen.be
Nadere inlichtingen en indienen offertes AG VESPA Dhr. Steven VAN DURME, projectleider bouw Generaal Lemanstraat 55 B 4, 2018 Antwerpen Tel. 03/259.21.28 – Fax 03/238.03.27 steven.vandurme@vespa.antwerpen.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst offertes: maandag 6 augustus 2012, 10.00 u. (Opgelet: op het voorblad van het bestek staat verkeerdelijk 6 juli vermeld !) Opening: datum een uur zullen worden meegedeeld aan de geselecteerde architecten(bureaus).
|
III. 4) Uitbreiding school PellenbergDoor het gemeentebestuur van Lubbeek, hierna genoemd "de opdrachtgever" wordt een architecturale prijsvraag voor volledig ontwerp uitgeschreven voor de opmaak van het ontwerp, het opmaken van het uitvoeringsdossier, aanbesteding en de controle op de uitvoering voor het uitbreiden van de school met 8 klaslokalen.
Deze klaslokalen zullen gebouwd worden op de bestaande sporthal. Het ontwerpen gebeurt in samenspraak met de opdrachtgever en de gebruikers. Het gaat om een uitbreiding van de school met 8 klaslokalen en sanitaire ruimtes, volgens het programma van eisen (zie dossier). Deze klassen zullen gebouwd worden op de bestaande sporthal volgens de contouren vastgelegd in de verkavelingsvergunning (zie dossier).Het indienen van de stedenbouwkundige vergunning, het opmaken van het uitvoeringsdossier, de aanbesteding en de controle op de uitvoering, alsook de veiligheidscoördinatie (zowel van het ontwerp als van de uitvoering) en de EPB-verslaggeving zitten vervat in deze opdracht.
Borgtocht bij toewizing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental. Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.
Deelnemingsvoorwaarden
- RSZ-attest.
- Fiscaal attest (in orde zijn met de betaling van de belastingen).
- Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.
- Het bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten van één of meerdere perso(o)nen die deel zal (zullen) uitmaken van het ontwerpteam (origineel attest of een voor éénsluitend verklaard afschrift, maximum 1 jaar oud).
- Een verklaring die de gemiddelde jaarlijkse personeelsbezetting van de dienstverlener en de omvang van het kader weergeeft tijdens de laatste drie jaren.
- De aanbieder moet in zijn offerte aantonen dat hij voor het perceel dat hij vertrouwd is met alle procedures die van toepassing zijn op dit dossier, dat hij toegang heeft tot de administratieve diensten en dat hij de know how bezit om de opdracht tot een goed einde te brengen.
- De aanbieder moet in zijn offerte aantonen dat hij een stabiliteitsstudie kan en mag uitvoeren.
Gunningscriteria
- ontwerp. Weging: 30.
- opvolging/budgetcontrole. Weging: 20.
- prijs. Weging: 50.
Dossier nr. 2012-021 (OW) te verkrijgen tot en met 1 augustus 2012, 12:00 u. na schriftelijk verzoek en na betaling van de kostprijs van 30-EUR op rekening BE86.0910.0016.7050 BIC: GKCCBEBB.
Nadere inlichtingen Gemeente Lubbeek De heer Tim DECORT Gellenberg 16, 3210 Lubbeek Tel. 016/31.63.10 – Fax 016/31.63.11 E-mail: openbarewerken@lubbeek.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst inschrijvingen: woensdag 8 augustus 2012, 10:00 u. Opening inschrijvingen: woensdag 29 augustus 2012 te 10:00 u. in de Schepenzaal, Gellenberg 16.
|
III. 5) Masterplan voor projectgebied voor woonzorg “Kasteelloop”Oproep tot kandidaatstelling - opstellen masterplan voor de ontwikkeling van het projectgebied Kasteelloop.
Gunningscriteria
- de ruimtelijke en stedenbouwkundige kwaliteit. Weging: 50.
- de totaalprijs. Weging: 20.
- de wijze waarop het voorgestelde concept zich leent tot een gefaseerde ontwikkeling, Weging: 10
- de wijze waarop in het concept reeds rekening is gehouden met de vereisten inzake duurzaamheid en toegankelijkheid. Weging: 10.
- de wijze waarop in het concept reeds rekening is gehouden met vereisten inzake duurzaamheid en toegankelijkheid. Weging: 10.
Dossier nr. 2012-137 gratis te bekomen bij: OCMW Turnhout Mevr. Lieve WOUTERS Albert Van Dyckstraat 20, 2300 Turnhout Tel. 014/47.42.31 – Fax. 014/47.40.40 E-mail: lieve.wouters@ocmwturnhout.be
Nadere inlichtingen OCMW Turnhout dhr. Bart MICHIELSEN tel. 014/47.47.47 e: bart.michielsen@ocmwturnhout.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening kandidaturen: donderdag 9 augustus 2012, 10:00 u.
|
III. 6) Restauratie en uitbreiding van de Neerhoeve, Schoonselhof Het Schoonselhof werd in het begin van de twintigste eeuw door de stad Antwerpen aangekocht en ingericht als stedelijke begraafplaats. Daarvoor functioneerde het drie eeuwen als hof van plaisantie. Het kasteel werd door de familie Moretus bewoond tot 1911 en de Neerhoeve diende als stal en woonst voor de pachter.
Met de aankoop door de stad verloren het kasteel en de Neerhoeve hun oorspronkelijke functie en sindsdien is de administratie van de begraafplaats in het kasteel gevestigd. De Neerhoeve is een beschermd monument en wordt enkel nog door de groendienst gebruikt, maar het gebouw verkeert in slechte staat.
In het kader van het masterplan voor Schoonselhof zal de Neerhoeve grondig gerestaureerd en uitgebreid worden. De dienst groen en begraafplaatsen worden er ondergebracht en vormen zo een hedendaagse invulling van de 'dienende' rol die de Neerhoeve voor de omgeving altijd gehad heeft.
De opdracht betreft de restauratie van de Neerhoeve, de afbraak van de bijgebouwen uit de jaren 1960 en de bouw van een nieuwe schuur (1600 m2) voor de opslag van groot materiaal van de dienst groen en begraafplaatsen.
AG VESPA wenst via een beperkte offerteaanvraag een architect aan te stellen voor deze opdracht, zodat de dienst groen en begraafplaatsen opnieuw een volwaardige uitvalsbasis krijgt. Hierbij wordt gestreefd naar de nodige zorg voor dit belangrijke erfgoed, maar met aandacht voor een eigentijdse maar harmonische uitbreiding, aangepast aan de toekomstige noden van de gebruiker.
De opdrachtgever verleent een volledige architectenopdracht, een volledige ingenieursopdracht stabiliteit, een volledige opdracht technieken, een volledige opdracht energiedeskundige, een volledige opdracht akoestiek, een volledige opdracht restauratie, en indien van toepassing het opmaken van een bouwhistorisch onderzoek. Al deze taken worden uitgebreid toegelicht in de architectenovereenkomst, die als bijlage toegevoegd wordt aan het bestek.
Het terrein/perceel heeft een oppervlakte van 4350 m², het te restaureren gebouw heeft een oppervlakte van 1200 m², het af te breken gedeelte bedraagt 640m², het nieuwbouwgedeelte zal 1600 m² groot zijn.
Dossier gratis digitaal te bekomen
Bij de publicatie werden (enkel) het bestek, de architectenovereenkomst en de projectdefinitie gevoegd. Het volledige dossier kan bekomen worden door een mail te sturen naar: steven.vandurme@vespa.antwerpen.be
Niet alle informatie werd opgenomen in dit dossier: foto's en bestaande plannen zijn verkrijgbaar bij:
Nadere inlichtingen en indienen offertes Hanne VANREUSEL, projectleider Bouw Tel. 03/259.28.99 – Fax 03/238.03.27 hanne.vanreusel@vespa.antwerpen.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst offertes: vrijdag 10 augustus 2012, 10.00 u.
|
III. 7) Verbouwen van industrieel pand tot industriële keukenAlgemene offerteaanvraag voor het ontwerpen en het opvolgen der werken voor de verbouwing van een bestaand industrieel pand met een oppervlakte van ca. 700 m² tot een industriële keuken met capaciteit van ca. 500 maaltijden. De maaltijden zullen in ontkoppelde vorm worden bereid en uitgevoerd naar woonzorgcentra in de omgeving.
De opdracht heeft betrekking op architectuur, stabiliteit, technische installaties, keukeninstallaties, omgevingsaanleg en studiecoördinatie.
Gunningscriteria
- Ervaring met ontwerp en uitvoering van grootkeukens: 40 punten
Zowel het architectenbureau als het bureau belast met de studie van de technische installaties heeft minimaal 3 referenties van gelijk(w)aardige projecten, opgeleverd na 01/01/2005. Een referentie wordt als gelijk(w)aardig beschouwd indien het handelt over een grootkeuken voor minimum 350 maaltijden. Keukens met een ontkoppelde maaltijdbereiding vormen een pluspunt. De referenties dienen te worden gestaafd door een attest van goede uitvoering overeenkomstig blanco attest in bijlage.
- Plan van aanpak: 35 punten.
- De interne werking en de samenstelling van het projectteam (concrete namen met
- vermelding van ervaring en kwalificaties m.b.t. de sleutelrollen);
- De samenwerking met de Bouwheer;
- De wijze waarop het budget voor dit project zal beheerd en bewaakt worden
- (budgettair ontwerpen) en het taakstellend budget zal gerespecteerd worden;
- De wijze waarop over de eigen uitvoeringstermijn zal worden gewaakt;
- De wijze waarop over de uitvoeringstermijn van de aannemers zal worden gewaakt
- Ereloon: 25 punten.
Dossier gratis digitaal te bekomen
Nadere inlichtingen VITAS woonzorgcentra dhr. Chris DEMULDER, Directeur Rode Kruisstraat 25, 3990 PEER tel. 011/34.93.00 – fax 011/34.93.01 e: chris.demulder@vitas.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst offertes: vrijdag 10 augustus 2012, 10:00 u.
|
III. 8) Bouwblokstudie en architectuuropdracht sociale woningen Oproep tot kandidaatstelling - aanstellen ontwerper project Blancefloerlaan-Lode Zielenslaan te Antwerpen-Linkeroever.
De sociale huisvestingsmaatschappij Woonhaven Antwerpen is eigenaar van 9 gebouwen gelegen tussen de Blancefloerlaan en de Lode Zielenslaan op Linkeroever. De Waterhoenlaan splitst het projectgebied in twee delen: een westelijke en oostelijke zone.
Deze gebouwen uit de jaren '50 beantwoorden niet meer aan de huidige veiligheids –en comforteisen en zijn daarom aan vervanging toe. Woonhaven Antwerpen wil huurders een kwalitatieve en betaalbare woning aanbieden in een aangename omgeving met aandacht voor duurzaamheid en architectuur. Hierbij wordt duidelijk gekozen voor een duurzame, economische en ecologische manier van bouwen met een ruime aandacht voor het energiegebruik en de onderhoudskost van het totaalproject.
Door de schaal van het projectgebied, met impact op de beeldkwaliteit en de perceptie van de buurt, ontstaat de opportuniteit het project op schaal van het bouwblok te herbekijken. Zo wordt de kans gecreëerd om het bouwblok ruimtelijk, economisch en sociaal op korte termijn te verbeteren.
De ontwerpopdracht bestaat daarom uit twee delen:
- Een bouwblokstudie voor de vernieuwing van de gebouwen en buitenruimte met een duidelijke visie op de relatie tussen private en publieke ruimte, individuele en gemeenschappelijke ruimte, … deze studie dient als leidraad voor de herontwikkeling van het totale projectgebied. Het projectgebied wordt begrensd door de straten: Blancefloerlaan, Lode Zielenslaan, Halewijnlaan, Waterhoenlaan en Frederik van Eedenplein.
- Een architectuuropdracht voor de vervangingsbouw van de eerste fase van de herontwikkeling, namelijk de twee gebouwen aan de Lode Zielenslaan 1 – 23 (ca. 60 woningen).
Deelnemingsvoorwaarden
- RSZ-attest.
- Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikel 69 van het K.B. van 08.01.1996 betreffende de overheidsopdrachten.
- Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.
- Het bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten van één of meerdere perso(o)nen die deel zal (zullen) uitmaken van het ontwerpteam (origineel attest of een voor éénsluitend verklaard afschrift, maximum 1 jaar oud).
- Rechtspersonen moeten de namen en beroepskwalificaties opgeven van het personeel dat met de uitvoering van de dienstverleningsopdracht wordt belast
- Zie ook bestek voor nadere omschrijving.
Dossier nr. Blancefloerlaan-Lode Zielenslaan. tot en met vrijdag 3 augustus 2012, 12:00 u., gratis te bekomen bij Woonhaven Antwerpen Mevrouw Carine VAN EGDOM Steenhouwersvest 61, 2000 ANTWERPEN Tel. 03/213.67.06 – Fax 03/213.67.90 E-mail: carine.vanegdom@woonhaven.be of projecten@woonhaven.be bij wie ook nadere inlichtingen te verkrijgen zijn.
Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen: vrijdag 10 augustus 2012, 14:00 u.
|
III. 9) Restauratie pastoriegebouw en kerk.Overheidsopdracht voor de aanstelling van een architect voor de restauratie van de gebouwen Ulbeca (museum in pastorij) en de Sint-Jan-De-Doperkerk.
Dossier (bestek) gratis te bekomen bij: Gemeentebestuur Wellen dhr. Guy POLLING, Controleur der werken Dorpsstraat 25, 3830 Wellen Tel. 012/67.07.15 - Fax 012/74.58.70 E-mail: guy.polling@wellen.be
Gunningscriterium: laagste prijs.
Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen: maandag 13 augustus 2012, te 11:00 u., in de Raadszaal van het gemeentehuis, Dorpsstraat 25 te 3830 Wellen
|  |
III. 10) Ontwerp- en studieopdracht openbaar domein Kop Spoor Noord Het uitvoeren van de volledige studie- en ontwerpopdracht en bijhorende dienstverlening (van voorontwerp naar definitief ontwerp en uitvoeringsdossier tot en met de controle en kwaliteitsbewaking van de uitvoering en definitieve oplevering) van het openbaar domein Kop Spoor Noord, gelegen te Antwerpen Noord.
Borgtocht bij toewijzing: 5% van het aannemingsbedrag van de opdracht, afgerond naar het hoger tiental.
Dossier nr. AGSTAN/SP/SN/BE07 gratis digitaal te bekomen
Omdat de bijlage 1. BPA Spoor Noord te groot is om op te laden, kunt u deze verkrijgen via eenvoudige vraag per e-mail naar: leen.vanderelst@stadsplanning.antwerpen.be (met in cc: secretariaat@stadsplanning.antwerpen.be).
Nadere inlichtingen Autonoom gemeentebedrijf Stadsplanning Antwerpen Mevr. Leen VANDER ELST, juridisch medewerker Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen Tel. 03/338.21.90 – Fax 03/338.51.20 E-mail: leen.vanderelst@stadsplanning.antwerpen.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen: dinsdag 14 augustus 2012, te 10:00 u. in gebouw 'den Bell', vergaderzaal T0512, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen.
|
III. 11) Inrichting seminarium in administratief gebouwStudieopdracht voor inrichting van een seminarium in een administratief gebouw, RVA, Oostende, Kaaistraat 18.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.
Dossier nr. RVA-22000/2012/011-F02_0 gratis te bekomen tot en met 7 augustus 2012, 16:00 u., bij: Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening Werken en Materieel - Dienst Gebouwen dhr. Wim DEWITTE, Attaché Keizerslaan 7, 1000 Brussel Tel. 02/515.42.38 – Fax 02/515.41.64 E-mail: werken.materieel@rva.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen: dinsdag 14 augustus 2012, te 10:00 u. bij de RVA, Trapstraat 38 (NAC-zaal) te 1000 Brussel.
|
III. 12) Ideeënwedstrijd Park & Ride-voorzieningenHet multimodale Masterplan 2020 wil een oplossing bieden voor de Antwerpse mobiliteit, en heeft een duidelijke ambitie: tegen 2020 moet minstens de helft van alle verplaatsingen in de Antwerpse agglomeratie met het openbaar vervoer, met de fiets of te voet gebeuren. Op het niveau van het (groot)stedelijk gebied Antwerpen is een performante hoofdtramstructuur met hoge frequenties en goede doorstroming gepland (BRABO II, LIVAN, …).
De stad Antwerpen wil een creatief denkproces opstarten rond de architectuur van parkeergebouwen die fungeren als Park & Ride – voorzieningen. Hoe kan de ruimtelijke vormgeving bijdragen aan een efficiënte en kwaliteitsvolle overstap van privaat naar openbaar vervoer?
Park & Ride Linkeroever en Park & Ride Havana zullen in het kader van de Oosterweelverbinding en de tramverlenging naar Ekeren snel in uitvoering komen. In een eerste fase gaat het voor beide locaties om 300 tot 500 par-keerplaatsen. Op termijn is hier een capaciteit van 1000 tot 1500 wagens vereist. Vanuit het oogpunt van zowel ruimtelijke organisatie als kwaliteit zal dan een gestapelde oplossing nodig zijn.
Voor de ideeënwedstrijd worden 4 kandidaten geselecteerd die nadien in gemeenschappelijke workshops verschillende ideeën en invalshoeken uitwerken.
Aan deze competitie hangt geen uitvoeringsopdracht vast. Het verwachte resultaat is een ideeënhandboek met een verzameling aan nieuwe inzichten en visies over de publieke betekenis van een Park & Ride, de functionaliteit en faseerbaarheid, de inpassing in de omgeving en de architectuur van het parkeergebouw zelf. De financiële haalbaarheid is van groot belang.
Nadere inlichtingen Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen dhr. Jan SCHAEKEN tel 03/727.16.72 e: jan.schaeken@gapa.antwerpen.be of bij Mevr. Esther JACOBS, projectleider stad Antwerpen tel. 03/338.26.65 e: esther.jacobs@stad.antwerpen.be
De kandidatuurstellingen moeten uiterlijk op donderdag 16 augustus 2012 worden bezorgd aan de aanbestedende overheid: Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen, t.a.v. dhr. Jan SCHAEKEN, Jordaenskaai 25, 2000 Antwerpen.
|
III. 13) Architecturaal ontwerp veermanshuisDeze opdracht betreft het architecturaal ontwerp van een veermanshuis van conceptfase t.e.m. aanbestedingsklaar dossier. Plaats: naast het bestaande sanitair gebouw: Paul Orbanpromenade 5 te Nieuwpoort.
|
Uitvoeringstermijn van deze opdracht: 5 kalendermaanden.
De eisen en ambities voor dit project worden verder verduidelijkt in bijlage "Projectomschrijving" van het dossier. De informatie verstrekt in deze bijlage kan mogelijks nog worden bijgestuurd tussen de eerste en tweede fase.
Afdeling Kust onderscheidt in deze procedure twee fasen.
|
zal de afdeling de door de kandidaten ingediende kandidaatsdossiers analyseren en toetsen aan de kwalitatieve selectiecriteria. De selectiecriteria hebben voornamelijk betrekking op de financiële- en economische draagkracht, de technische bekwaamheid en op de ontwerpcapaciteiten van de kandidaten. Hierna ontvangt elke niet-geselecteerde kandidaat binnen redelijke termijn een gemotiveerde beslissing met daarin opgenomen de redenen tot niet-selectie. In deze fase wordt er dus geen bijzonder bestek overgemaakt door de afdeling.
Vergoeding Na indienen van de offerte kan een vergoeding bekomen worden voor de reeds geleverde prestaties. De vergoeding wordt betaald binnen de zes maanden na opening van de offertes. De opdrachtgever kan steeds besluiten om geen vergoeding toe te kennen aan inschrijvers waarvan de ingediende offerte niet voldoet aan de door de opdrachtgever bepaalde minimale formele kwaliteitseisen. Minimaal dient de inschrijver voor elk gunningscriterium, uitgezonderd prijs, minstens 60% van de punten te behalen. De inschrijver aan wie de opdracht uiteindelijk gegund wordt, krijgt geen vergoeding. Het bedrag van de vergoeding wordt gesteld op 4000 EUR.
In een tweede fase nodigt de afdeling de geselecteerde kandidaten uit om een offerte in te dienen op basis van het bijzonder bestek dat zij hen ten dien einde zal opsturen. De afdeling behoudt zich eveneens het recht voor het aantal geselecteerden te beperkten tot vijf. Tijdens deze fase hebben de geselecteerde kandidaten de mogelijkheid om schriftelijk vragen omtrent het bijzonder bestek aan de afdeling te stellen tot 7 dagen voor de opening der offertes. Indien de afdeling Kust dit nodig acht zal voor de opening der offertes een document opgesteld worden waarbij deze vragen omtrent het bijzonder bestek gebundeld en beantwoord zullen worden. In de bijlage staan de gunningscriteria vermeld. Een van de gunningscriteria betreft de uitwerking van een visienota en de opmaak van een schetsontwerp, hiervoor is een vergoeding voorzien (zie "Projectomschrijving" in het dossier).
De beoordeling van de offertes zal gebeuren door een beoordelingscommissie die samengesteld is uit vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid, de stad Nieuwpoort en mogelijks een externe expert. Na analyse van de gun-ningscriteria ontvangen de niet-weerhouden en/of niet-regelmatige inschrijvers binnen redelijke termijn een gemotiveerde beslissing met daarin opgenomen de redenen van niet-toewijzing en of niet-regelmatigheid. Ook de gekozen inschrijver zal binnen redelijke termijn geïnformeerd worden omtrent de gunningsbeslissing. Na desgevallend verloop van de wachttermijn komt de overheidsopdracht tot stand door betekening van de opdracht aan de geselecteerde en regelmatige kandidaat die conform de analyse der gunningscriteria het meest voordelig is.
Deelnemingsvoorwaarden Indien twee of meer natuurlijke personen en/ of rechtspersonen zich verenigen voor onderhavige opdracht voegen zij desgevallend bij hun dossier van kandidaatstelling de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/ of onder-aanneming met vermelding van de verschillende deelgenoten.
Indien de overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/ of onderaanneming bij het kandidaatsdossier is (zijn) gevoegd, kunnen de eisen inzake financiële draagkracht en technische draagkracht door één of meerdere deelgenoten van de kandidaat aangetoond worden.
|
1. TOEGANGSRECHT (art. 69 EN 69bis K.B. 08/01/1996)Iedere deelgenoot van de kandidaat dient te voldoen aan de vereisten inzake het toegangsrecht. De uitsluiting van een van de deelgenoten maakt de gehele kandidatuurstelling waardeloos. De kandidaat toont aan dat hij zich niet in één van de gevallen van uitsluiting volgens art. 69 bevindt, door het voorleggen van:
- Een uittreksel uit het strafregister of een evenwaardig document waaruit blijkt dat de betrokkene niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf bepaald in art. 69, § 1 en 2;
- Een attest uitgereikt door de bevoegde overheidsinstantie waaruit blijkt dat de betrokkene in orde is met de betaling van zijn belastingen (directe belastingen en btw).
Deze attesten zijn niet ouder dan 3 maanden te rekenen vanaf de datum van de opening van de kandidaatstellingen.
|
2. FINANCIËLE EN ECONOMISCHE DRAAGKRACHT (art. 70 K.B. 08/01/1996)De kandidaten tonen hun financiële en economische draagkracht aan door voorlegging van:
- Een passende bankverklaring of het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's;
- Een verklaring betreffende de totale omzet over de laatste drie boekjaren.
Een kandidaat kan zich in voorkomend geval beroepen op de draagkracht van andere entiteiten, ongeacht de juridische aard van zijn band met die entiteiten. In dat geval moet hij de aanbestedende overheid aantonen dat hij gedurende de ganse duur van de opdracht zal kunnen beschikken over de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke middelen door overlegging van de verbintenis van deze entiteiten om de dienstverlener dergelijke middelen ter beschikking te stellen. Onder dezelfde voorwaarden kan een combinatie van kandidaten zich beroepen op de draagkracht van de deelnemers aan de combinatie of die van andere entiteiten.
|
3. TECHNISCHE BEKWAAMHEID (art. 71 K.B. 08/01/1996)Enkel de kandidaten die voldoen aan de vereisten van het toegangsrecht en financiële en economische draagkracht worden onderworpen aan de analyse van de technische bekwaamheid.
3.1. REFERENTIES De kandidaat voegt bij zijn dossier vier eigen referenties. Deze referenties hebben betrekking op het programma omschreven in de projectbeschrijving. Indien er meer dan het gevraagde aantal referenties wordt ingediend zal enkel beoordeeld worden op de meest recente referenties.
A) MINIMALE VEREISTEN De referenties moeten in de loop van de afgelopen drie jaar voorafgaand aan onderhavige publicatie zich in 1 van onderstaande situaties bevinden:
- De studie is voltooid.
- De bouwvergunning werd afgeleverd.
- De gunning der werken vond plaats.
- De werken zijn in uitvoering.
- De voorlopige en/of definitieve oplevering vond plaats.
Hiervan moet een bewijs bij de referentie gevoegd zijn. Elke referentie moet eveneens vergezeld zijn van een attest van goede uitvoering. Indien de referenties niet aan bovenstaande vereisten voldoen, worden zij door de afdeling Kust als niet ontvankelijk beschouwd en bijgevolg beoordeeld met een score van 0/50.
B) WIJZE VAN EVALUATIE VAN DE REFERENTIES De referenties zullen beoordeeld worden door een jury samengesteld uit vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid, de stad Nieuwpoort en eventueel een externe expert. De beoordeling zal gebeuren aan de hand van een objectieve vergelijking met een, door de afdeling Kust opgesteld, beoordelingskader. Dit kader is onderverdeeld in verschillende onderdelen waaraan punten zijn verbonden. Voor alle referenties samen gerekend kunnen er maximum 200 punten verdiend worden. De kandidaat dient:
- Voor minstens twee referenties 50% (25 punten) van de 50 punten te behalen
- In totaal minstens 50% (100 punten) van de 200 punten te halen behalen.
Om aan de minimale eisen omtrent technische bekwaamheid te voldoen dient minstens aan beide bovenstaande voorwaarden voldaan te zijn. De toekenning van de punten per onderdeel van het beoordelingskader gebeurt aan de hand van volgende percentages van de maximaal te behalen punten per onderdeel:
- Uitstekend: 100%.
- Zeer Goed: 80%
- Voldoende: 60%
- Zwak: 40%
- Onvoldoende: 20%.
De maximaal te behalen punten per onderdeel worden weergegeven in het beoordelingskader.
3.2. SAMENSTELLING VAN HET TEAM De kandidaat geeft de nominatieve samenstelling weer van het voorgestelde projectteam en hun eventuele vervangers met daarbij de specifieke ervaring relevant voor onderhavige opdracht, algemene beroepservaring, technische achtergrond (diploma's en getuigschriften). De kandidaat geeft eveneens een motivatie omtrent de keuze van de samenstelling van het team. Indien het projectteam opgebouwd is uit meerdere teams dient gemotiveerd te worden waarom dit zo is, waarbij aangegeven wordt welk team voor welk aspect van de opdracht zal ingezet worden. Indien dit niet het geval is, wordt eveneens een motivatie verwacht.
De kandidaat verbindt zich er toe de studie door het voorgestelde projectteam te laten uitvoeren. Er kunnen geen wijzigingen aan het projectteam worden aangebracht tenzij na instemming van de aanbestedende overheid op basis van een daartoe gemotiveerde schriftelijke aanvraag aan de aanbestedende overheid. De afdeling zal vervolgens een score toekennen op basis van o.a. de studiekwalificaties en relevante ervaring van de voorgestelde personeelsleden. Deze score wordt gegeven op een totaal van 100 punten. Hierbij kunnen volgende percentages van het totaal behaald worden:
- Uitstekend: 100%.
- Zeer Goed: 80%
- Voldoende: 60%
- Zwak: 40%
- Onvoldoende: 20%.
Om aan de minimale eisen omtrent technische bekwaamheid te voldoen dient de kandidaat voor dit onderdeel minstens 50% (50 punten) van de 100 punten te behalen. Dit onderdeel wordt enkel geanalyseerd voor kandidaten die aan de minimale eisen uit punt 3.1 voldoen.
|
De afdeling maakt op basis van voorgaande een klassement op van de kandidaten. Kandidaten kunnen enkel geselecteerd worden indien aan de minimale eisen omtrent technische bekwaamheid voldaan is. Het klassement wordt opgemaakt aan de hand van het behaalde puntentotaal. Hierbij zijn maximaal 300 punten te behalen:
- 200 punten op referenties
- 100 punten op kwalificaties team
De afdeling behoudt zich het recht het aantal geselecteerde kandidaten te beperken tot vijf, op basis van het totaal aantal toegekende punten.
Dossier nr. AFD KUST-212.200-F02_0 (kandidaatstelling en projectdefinitie) gratis digitaal te bekomen
Kandidatuurdossier dient en mag enkel bestaan uit volgende stukken:
- Voorblad
- Inhoudstabel
- Inleiding met contactgegevens (adres, telefoon, fax, email, website, rekeningnummer, BTW, .)
- Gevraagde documenten omtrent het toegangsrecht
- Gevraagde documenten omtrent financiële en economische draagkracht
- Overzicht referenties (elk maximaal vijf pagina's, enkelzijdig bedrukt): Categorie A
- Referentie 1
- Referentie 2
- Referentie 3
- Referentie 4
- Kwalificaties team
- Bijlagen: overeenkomst(en) van tijdelijke vereniging en/of onderaanneming.
|
Termijn en vorm indiening kandidatuurstellingDe kandidatuurstellingen worden ofwel manueel gedeponeerd ofwel per post verzonden. Zij komen ten laatste toe op vrijdag 17 augustus 2012 om 11 uur bij MDK - afdeling Kust t.a.v. ir. Kathleen BERNAERT, Afdelingshoof Vrijhavenstraat 3, 8400 Oostende.
De kandidatuurstellingen worden opgemaakt in 5 schriftelijke exemplaren (één origineel en vier kopieën, waarbij duidelijk wordt aangegeven welk het origineel is) en 2 digitale exemplaren, elk op een cd-rom. Dit alles wordt bezorgd in een gesloten enveloppe t.a.v. ir. Kathleen Bernaert (Afdelingshoofd), met op de buitenzijde de vermelding:
- "Kandidatuurstelling opdracht van diensten: Nieuwpoort - Architecturaal ontwerp veermanshuis - ORIGINEEL + KOPIEËN"
- de coördinaten van de kandidaat.
|
Tot en met vrijdag 10 augustus 2012 kunnen de kandidaten via e-mail: tomas.debrauwere@mow.vlaanderen.be of telefonisch: 059/55.42.71 t.a.v. de heer ir. Tomas DE BRAUWERE opmerkingen of vragen richten aangaande onderhavige aankondiging. Desgevallend zal de afdeling deze vragen bundelen, beantwoorden en een terechtwijzend bericht publiceren via de geijkte kanalen.
|
Vorm en inhoud van de referentiesDe kandidaat stelt zijn referenties voor aan de hand van een titel en korte omschrijving van de volledige opdracht. De kandidaat of de deelgenoot moet tevens verklaren wat zijn specifieke verdienste is met betrekking tot de referenties. Hierbij dient een jaartal, attest van goede uitvoering en kostprijs van het project vermeld te zijn. De kandidaat verschaft aan de afdeling alle informatie zoals vereist voor elk punt van het beoordelingskader, zodat het mogelijk wordt de referenties te beoordelen. Hiertoe wordt de structuur van bovenstaand kader overgenomen en moet bij iedere punt een beknopte toelichting gegeven worden. De voorstelling van elke referentie dient maximaal te bestaan uit vijf pagina's, enkelzijdig bedrukt. Indien dit aantal overschreden wordt zal enkel beoordeeld worden op de eerste vijf pagina's.
Nadere inlichtingen Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust - Afdeling Kust Vrijhavenstraat 3 , BE-8400 Oostende ir. Kathleen Bernaert, afdelingshoofd Tel: +32 59554207 Fax: +32 59507037 E-mail: kust@vlaanderen.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen: vrijdag 17 augustus 2012, 11.00 u.
|
III. 14) Architect voor masterplan nieuwbouw & verbouwingen ziekenhuisHet masterplan voor het ziekenhuis, gelegen Hazelereik 51 te Tongeren , is opgebouwd uit onderstaande projecten (a tot en met g).
Vaste projecten (die zeker uitgevoerd worden):
- Nieuwbouw:
a) Modulaire bouw voor administratie
- Verbouwing:
b) Polikliniek
Voorwaardelijke projecten (dewelke waarvan de uitvoering niet zeker is).
- Nieuwbouw:
c) Ambulante revalidatie (uitvoering is afhankelijk van een gezamenlijke beslissing tussen beheer en artsen op basis van een realistische kostenbaten analyse).
- Nieuwbouw & verbouwing:
d) Geriatrisch dagziekenhuis en Geriatrie (uitvoering is afhankelijk van VIPA); e) Dienst spoedgevallen (uitvoering is afhankelijk van VIPA).
- Verbouwing:
f) Medium Care (uitvoering is afhankelijk van sluitende kostenbaten analyse); g) Kleine verbouwingen (uitvoering is afhankelijk van de behoeften en / of de opportuniteiten die zich zullen voordoen).
Dossier nr. 2012-030 te bekomen aan 50-EUR
- door betaling in cash bij afhaling bij AZ Vesalius
- of door overschrijving op rek.nr. BE05.0910.1070.3775 BIC: GKCC BE BB van A.Z. Vesalisu bij elektronische verzending via e-mail.
Indien het dossier niet cash betaald wordt, maar de betaling via overschrijving gebeurt, zendt u een e-mail naar het e-mailadres: aankoop@azvesalius.be met daarin in bijlage een betalingsbewijs en de vraag het dossier door te mailen naar het in die e-mail opgegeven e-mailadres.
Nadere inlichtingen A.Z. Vesalius Aankoop / Economaat Mevr. Stefanie Tilkin of dhr. Gilbert Landerloos, Econoom Hazelereik 51, 3700 Tongeren Tel. 012/39.75.24 E-mail: aankoop@azvesalius.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst inschrijvingen: maandag 20 augustus 2012, 10:30 u.
|
III.15) Ontwerp en projectleiding werken 18 sociale koopwoningenAanstelling architect voor ontwerp en leiding der werken voor project "verkaveling Polderstraat - Duinenstraat" te Bredene (18 sociale koopwoningen).
Borgtocht bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental. Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 180 dagen.
Dossier nr. MVS(2012/04) gratis te bekomen tot 13 augustus 2012, 10:00 u., bij cvba WoonWel Mevrouw Maaike VANSEVENANT Stuiverstraat 401, 8400 Oostende Tel. 059/33.90.51 – Fax 059/51.01.17 E-mail: maaike.vansevenant@woonwel.be met vermelding aanvraag bestek "project verkaveling Polderstraat-Duinenstraat" te Bredene.
Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen: maandag 20 augustus 2012, 10:30 u., bij bovenvermelde maatschappij.
|
III.16) 14 sociale huurappartementen en 16 sociale koopwoningenAanstelling architect voor ontwerp en leiding der werken voor project "Oostendelaan- Kalkaert" te Middelkerke (14 sociale huurappartementen en 16 sociale koopwoningen).
Borgtocht bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental. Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 180 dagen.
Dossier nr. MVS(2012/03) gratis te bekomen tot 13 augustus 2012 bij cvba WoonWel Mevrouw Maaike VANSEVENANT Stuiverstraat 401, 8400 Oostende Tel. 059/33.90.51 – Fax 059/51.01.17 E-mail: maaike.vansevenant@woonwel.be met vermelding aanvraag bestek " "Oostendelaan- Kalkaert" te Middelkerke.
Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen: maandag 20 augustus 2012, 10:15 u., bij bovenvermelde maatschappij.
|
III.17) Ontwerp en projectleiding minimum 20 huurwoningenAanstelling Architect voor ontwerp en leiding der werken voor project "Duinenweg " te Middelkerke (Minimum 20 huurwoningen).
Borgtocht bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental. Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 180 dagen.
Dossier nr. MVS(2012/01) gratis te bekomen tot 13 augustus 2012, 10:00 u., bij cvba WoonWel Mevrouw Maaike VANSEVENANT Stuiverstraat 401, 8400 Oostende Tel. 059/33.90.51 – Fax 059/51.01.17 E-mail: maaike.vansevenant@woonwel.be met vermelding aanvraag bestek "project Duinenweg" te Middelkerke.
Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen: maandag 20 augustus 2012, 10:00 u., bij bovenvermelde maatschappij.
|
III.18) Kinderdagverblijf en Ontmoetingscentrum (gefaseerde opdracht)Een gefaseerde architectuuropdracht met omgevingaanleg voor de realisatie van een Kinderdagverblijf en Ontmoetingscentrum, gelegen Mansveldstraat te Oostende.
Dossier gratis te verkrijgen tot maandag 13 augustus 2012, 12:00 u., bij O.C.M.W. Oostende Arch. Jean-Paul DEMOOR Edith Cavellstraat 15, 8400 Oostende Tel. 059/40.25.64
Uiterst tijdstip voor ontvangst inschrijvingen: maandag 20 augustus 2012, 10:30 u.
|
III.19) Restauratie, renovatie, reconversie van de voorbouw Klein SeminarieHet betreft een opdracht van diensten met als voorwerp het volledig ontwerp (met inbegrip van alle studies stabiliteit, technische uitrusting, omgevingsaanleg.), de administratieve en technische bijstand (o.a. opmaken van uitvoe-ringsdossiers, aanbestedingen.), de werfopvolging, de veiligheidscoördinatie, de coördinatie bij uitvoering van de werken. EPB studies worden opgenomen voor zover van toepassing.
|
De opdrachtgever wenst daarom ook een multidisciplinair team van ontwerpers, ingenieurs stabiliteit en technieken… aan te stellen dat in elk van de domeinen kwaliteitsvolle referenties kan voorleggen.
De competentie voor volgende speciale technieken dient aanwezig te zijn en zo voorkomend, zijn ze inbegrepen in de opdracht:
- HVAC-installaties;
- elektrische installaties, met inbegrip van telefonie, data, branddetectie, inbraakbeveiliging, toegangscontrole, geluid, videofonie, gebouwenbeheerssystemen, tijdsregistratie;
- sanitair;
- brandbeveiliging;
- studie van akoestiek;
- liften;
- multimediale uitrusting voor schoolgebouwen;
- dag- en kunstlichtstudies.
De opdrachtgever verwacht van de ontwerper ook dat op actieve wijze bekeken wordt langs welke wegen subsidies en premies kunnen verkregen worden op Vlaams, nationaal en Europees niveau.
Totale hoeveelheid of omvang: de omvang van de werken bij uitvoering van de architectuuropdracht wordt geraamd op 5.000.000 EUR. De opdracht zal gefaseerd moeten worden uitgevoerd om organisatorische, administratieve en budgettaire redenen. De totale uitvoeringstermijn bedraagt minimaal 10 jaar. De ontwerpopdracht kan later worden uitgebreid binnen de wettelijke mogelijkheden. De opdrachtgever behoudt zicht het recht voor bepaalde fases of deelprojecten niet of slechts gedeeltelijk uit te voeren zonder dat aanspraak kan gemaakt worden op enige vergoeding.
Objectieve selectiecriteria voor beperking aantal gegadigden: referenties, samenstelling ontwerpteam, visie op de aanpak van de voorliggende opdracht.
Dossier nr. KORH-KS-01b te bekomen
- door te downloaden van de website: http://www.publicatiesonline.be
- of door e-mail te zenden naar: archindex@adorka.be met vermelding "75-19" in het onderwerp van uw mail. Het dossier wordt dan per kerende teruggemaild
- door overschrijving van 100-EUR op rekeningnummer BE70.4146.0000.2125 na aanvraag via e-mail naar onderstaand e-mailadres.
Nadere inlichtingen vzw Katholiek Onderwijs Regio Hoogstraten Klein Seminarie Hoogstraten dhr. Manu VAN OEVELEN, Directeur Noorderlaan 108, 2030 ANTWERPEN Tel. 03/340.40.40 E-mail: manu.vanoevelen@klein-seminarie.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst deelnemingsaanvragen vrijdag 24 augustus 2012, 10:00 u.
|
III.20) Ontwerpopdracht renovatie 106 duplexwoningenOntwerpopdracht voor de renovatie van 106 duplexwoningen gelegen te AS in de wijk Ter Heide.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: tot 180 dagen na 31 augustus 2012.
Deelnemingsvoorwaarden
- Het verrichten van de dienst is voorbehouden aan een ontwerpteam o.l.v. een architect ingeschreven bij de Orde van Architecten.
- Rechtspersonen moeten de namen en beroepskwalificaties opgeven van het personeel dat met de uitvoering van de dienstverleningsopdracht wordt belast.
Bestek wordt per aangetekende zending verzonden na overschrijving van 30,00 EUR op rekeningnummer BE47 0010 6651 3380 BIC: GEBA BE BB met vermelding "renovatie 106 duplexen AS".
Nadere inlichtingen Nieuw dak cvba Mevr. Myriam INDENKLEEF, Directeur Grotestraat 65, 3600 Genk Tel. 089/62.90.20 – Fax 089/62.90.62
Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen: vrijdag 31 augustus 2012 te 12:00 u. in bureel van de cvba Nieuw Dak, Grotestraat 65 te Genk.
|
III.21) Ontwerper voor masterplan school in Ravels-centrumOproep tot kandidaatstelling - Aanstellen ontwerper masterplan school Ravels.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: tot 120 dagen na 14 september 2012.
Gunningscriteria
- schetsontwerp
- beoordelingscriteria.
Dossier nr. 2012-091 gratis te bekomen bij: Gemeente Ravels De heer Michel Van de Ven Gemeentelaan 60, 2381 RAVELS Tel. 014/65.48.52 - Fax 014/65.94.68 E-mail: technische.dienst@ravels.be bij wie ook nadere inlichtingen te verkrijgen zijn.
Uiterst tijdstip voor ontvangst kandidaturen: vrijdag 14 september 2012, 11:00 u.
|
III.22) Architect voor renovatie platte daken en cvOnderhandelingsprocedure voor de aanstelling van een architect voor de renovatie van platte daken in 23 sociale woningen en het vernieuwen van de centrale verwarmingsinstallatie in 44 woningen in Oosterzele. Doelstelling is om deze werkzaamheden te realiseren in de loop van 2012-2013. De inschrijver dient ervaring te hebben met de werkwijze bij VMSW.
De opdracht is opgedeeld in volgende percelen: Perceel 1: renovatie van platte daken van 23 sociale woningen. Perceel 2: vernieuwen van de centrale verwarmingsinstallatie in 44 sociale woningen.
Gunningscriteria
- Ereloon. Gewicht: 50.
- Technieken, kennis en ervaring in gelijkaardige projecten. Gewicht: 30.
- Samenstelling en organisatie projectteam. Gewicht: 20.
Dossier gratis digitaal te bekomen door e-mail naar: jo.debrouwer@msw.woonnet.be Het dossier wordt dan per kerende teruggemaild.
Nadere inlichtingen Merelbeekse Sociale Woningen cvba Mevrouw Jo DEBROUWER Gaversesteenweg 510, 9820 Merelbeke tel. 09/362.22.26 – fax 09/362.22.07 e: jo.debrouwer@msw.woonnet.be
Indienen offertes hetzij bij gewoon of aangetekend schrijven, hetzij door afgifte op bovenvermeld adres. uiterlijk vrijdag 21 september 2012, 10:00 u.
|
III.23) Ontwerper voor renovatie zwembadOnderhandelingsprocedure voor het toekennen van de opdracht voor het ontwerp voor de renovatie van het zwembad aan de Koninginnelaan 1.
|
De TMVW (Tussengemeentelijke Maatschappij der Vlaanderen voor Watervoorziening) plant de renovatie van het zwembad te Oostende. Uit een beperkte screening van de technische toestand van het zwembad, uitgevoerd door het studiebureau ABETEC uit Dendermonde, werd geconcludeerd dat de algemene toestand van de infrastructuur dwingt tot relevante ingrepen op relatief korte termijn. Er wordt geopteerd voor een grondige renovatie van het zwembad met een minimale impact op de beschikbaarheid van het zwembad.
Borgsom bij toewijzing: 5% van het goedgekeurde inschrijvingsbedrag, afgerond naar bovenliggend tiental in euro.
Deelnemingsvoorwaarden
- Conform art. 69 van het K.B. van 08/01/1996 betreffende de overheidsopdrachten.
- Ratio's voor solvabiliteit, liquiditeit en rendabiliteit adhv jaarrekeningen van de 3 laatste jaren.
- Bewijs van voldoende capaciteit
- Attest inschrijving Orde van Architecten
- Minstens 3 tevredenheidsattesten van gelijkaardige opdrachten (= een naar omvang gelijkaardig ontwerp). Er dient minstens 1 referentie bij te zijn voor de bouw en/of renovatie van een zwembad.
Dossier AF-8400-11-001 te bekomen door voorafgaande storting van 20-EUR op rekening IBAN BE07.0910.0070.2166 BIC: GKCC.BE.BB van TMVW, Stropkaai 14, 9000 Gent met vermelding "besteknr. AF-8400-11-001" en uw BTW-nummer.
Nadere inlichtingen TMVW Stropkaai 14, 9000 GENT Van administratieve aard: Divisie Aankoop, Mevr. Sofie HOOGERWERF: tel. 09/241.06.49 Van technische aard: dhr. Guido PARIDAENS: tel. 09/242.57.78 Fax 09/240.03.53 E-mail: aankoop.tmvw@water-link.be
Uiterst tijdstip voor ontvangst deelnemingsaanvragen: vrijdag 28 september 2012, 16:00 u.
|
IV.) Te realiseren bouwblok in kader herontwikkeling Cadixwijk, EilandjeHet Eilandje is vandaag de dag een wijk in volle groei. Dankzij een geleidelijke stadsvernieuwing ontpopt het Eilandje zich tot één van de nieuwe wijken van Antwerpen.
|
De Cadixwijk ligt centraal op het Eilandje en wordt omringd door drie dokken: het Kattendijkdok, het Houtdok en het Kempisch Dok. Dit voormalige havenkwartier wordt omgevormd tot een levendige woonwijk, met plaats voor betaalbare woningen, kantoren, scholen, crèches, horeca en een nieuw groen plein. Wonen aan het water krijgt hier echt vorm.
De herontwikkeling van de Cadixwijk ging vorig jaar definitief van start met de verkoop onder voorwaarden van het eerste bouwblok. In het voorjaar van 2012 werden 4 loten binnen bouwblok C2 toegewezen aan 4 ontwikkelaars.
Het tweede naastliggende bouwblok D2 wordt nu te koop aangeboden door AG VESPA. Het gaat om twee loten, bestaande uit vier kavels, in een nieuw te realiseren bouwblok met een totale oppervlakte van 4.674 m². Hierbij wordt vooral ingezet op een gevarieerd woningaanbod en een kleinschalige havengerelateerde kantoorontwikkeling.
Naast een doorgedreven architecturale kwaliteit staan binnen het projectvoorstel ambitieuze duurzaamheidsvoorwaarden voorop.
De verkoop onder voorwaarden van de loten richt zich tot kandidaat-ontwikkelaars die zich voor de uitvoering van het bouwproject zullen verenigen met een ontwerper of architect. Aan de kandidaat-ontwikkelaars wordt gevraagd om een project –en prijsvoorstel in te dienen voor de aankoop van één of twee loten.
U kunt uw project –en prijsvoorstel indienen tot vrijdag 28 september 2012, 15:00 u.
Meer informatie over de verkoop onder voorwaarden vindt u hier.
|
V.1) Nieuwe “wegwijzer EPB-eisen”Het Vlaams Energieagentschap vernieuwde het hulpinstrument "Wegwijzer EPB-eisen". De EPB-wegwijzer geeft een antwoord op de vraag: 'Moet mijn project aan de energieprestatieregelgeving voldoen ? Zo ja, welke EPB-eisen zijn van toepassing ?'
De nieuwe versie van de EPB-wegwijzer is aangepast aan de laatste wijzigingen in de energieprestatieregelgeving.
Met de EPB-wegwijzer kunt u stapsgewijs ingeven aan welke voorwaarden (stedenbouwkundig, aard van de werkzaamheden, bestemming,…) het project voldoet. Via zo weinig mogelijk vragen wordt u vervolgens in enquêtevorm naar het juiste eisenpakket geleid. Na het invullen van de vragenlijst geeft het resultatenblad aan of het project of een deel van het project aan de energieprestatieregelgeving moet voldoen. Zo ja, dan somt het op aan welke EPB-eisen het moet beantwoorden.
Het resultatenblad kunt u ook per e-mail ontvangen. Dat laat u toe het eisenpakket voor het ingegeven projecttype na te kijken en u kunt eventueel de resultaten doorsturen naar de aangifteplichtige.
Als er in de gestelde vragen specifieke begrippen voorkomen, krijgt u onderaan de vraag meer duiding of een link naar een woordenboek die meer uitleg geeft.
Het gebruik van de EPB-wegwijzer heeft ook grenzen: het vertelt niet hoe u een project correct moet indelen in deelprojecten en subdossiers. Per deelproject en per subdossier dient u de EPB-wegwijzer apart te doorlopen.
|
V.2) Tertiaire gebouwen in passiefbouwDuurzaam bouwen is van essentieel belang om de wereldwijde klimaatdoelstellingen te halen. Gebouwen zo energiezuinig mogelijk (ver)bouwen is dan ook een must.
Omdat de afstand tussen theorie en praktijk nog altijd groot is, heeft de Stad Gent een set bouwdetails laten opmaken. Het gaat om gedetailleerde bouwtekeningen en bijhorende bestekteksten. In de eerste plaats zijn deze publicaties bedoeld voor architecten en aannemers.
Op dit moment zijn er 5 bundels gratis beschikbaar: laagenergiewoningen in massiefbouw en houtskeletbouw, en passiefhuizen in massiefbouw en houtskeletbouw. Omdat niet-residentiële gebouwen een andere aanpak vragen, is er ook een bundel 'Tertiaire gebouwen in passiefbouw' uitgewerkt.
Deze eerste 4 publicaties zijn door VIBE gebundeld op een VIBE-memorystick. De publicatie 'Tertiaire gebouwen in passiefbouw' is voorlopig hier online beschikbaar.
Indien het niet lukt om de publicatie te downloaden: tel. 051/25.21.00.
|  |
VI) 3e editie Postgraduaat Bio-Ecologisch Bouwen en WonenEerste opleiding met geïntegreerde visie op duurzaam bouwenVIBE vzw en het KAHO Sint]Lieven organiseren voor de derde maal te Gent het postgraduaat Bio]Ecologisch Bouwen en Wonen. Dit postgraduaat biedt de kans zich verder te specialiseren binnen de sector van het 'duurzaam bouwen'.
Er is vanaf dit academiejaar gekozen om aan de voorheen gehanteerde titel 'en Wonen' toe te voegen. Met deze toevoeging verduidelijken de twee organisatoren dat enkel in dit postgraduaat resoluut wordt gekozen voor een integrale benadering van het gehele bouwproces ; gaande van ruimtelijke inplanting tot en met afwerkingmogelijkheden.
VIBE en het KAHO kozen al vanaf de eerste samenwerking bewust voor het gebruik van het concept 'Bio]ecologisch bouwen', ondanks het besef dat de term 'duurzaam bouwen' een herkenbaarder alternatief zou zijn. VIBE en het KAHO onderstrepen met deze keuze dat voor hen duurzaam bouwen meer is dan louter energie]efficiënt bouwen.
Bio]ecologisch bouwen hanteert een geïntegreerde visie waarbij thema's als ruimte, water, materiaal en energie worden verenigd om te komen tot een milieuverantwoorde en gezonde woning.
De lessen Tijdens het postgraduaat Bio]Ecologisch Bouwen en Wonen worden de deelnemers verder geschoold binnen vier hoofdthema's:
- Duurzame ontwikkeling en toepassing in de bouwsector.
- Een gebouw en zijn omgeving: planning, ruimtelijke ordening, en ecologische stedenbouw.
- Een bio]ecologisch project' (energie, water, materialen, constructies, gezondheid op gebouwniveau).
- Het proces volgens duurzaamheidsprincipes (projectopvolging, 'building information systems', bouwteams, gebouwevaluatiemethodes).
Na afloop van de lessen werken de deelnemers zelfstandig aan een eindpaper.
Het postgraduaat gaat van start op dinsdag 18 september. De lessen vinden vervolgens plaats elke dinsdag van 14.00 tot 21.30 u.
Het aantal inschrijvingen is gelimiteerd op 30.
Inschrijven kan via de website van het KAHO: http://bit.ly/NcONF4
|
|
|