Als u deze nieuwsbrief in onleesbare code krijgt kunt u deze op http://new.multimail.be/sub/Arch-Index/Nieuwsbriefnr79.htm online bekijken

Nieuwsbrief nr 79
maandag 11 maart 2013
I. Verneem wat de juiste strategie is als u intekent op een aanbesteding
  tijdens de opleiding 'Overheidsopdrachten voor architecten en studiebureaus'
  • op 13 maart 2013 in Berchem
  • op 15 mei 2013 in Hasselt
  • of op 24 mei 2013 in Gent.
Lees verder …
   
II. Stedenbouwkundige vergunningen voor architecten
  Confocus organiseert ook deze studiedag specifiek voor architecten:
  • op 26 april 2013 in Gent
  • en op 31 mei 2013 in Hasselt.
Lees verder …
   
III. Vacature
  Creatief ontwerpbureau zoekt (ir-) architect met passie voor architectuur van A tot Z, ervaring ontwerpen en uitvoering, kl. eigen projecten, Autocad, Nl, E (F), sterke doorgroeimogelijkheden.
Centraal gelegen in Gent.
Zie www.arrowarchitecture.be
Mail naar: info@arrowarchitecture.be
   
IV. Aanbestedingen & wedstrijden voor (ir)architecten en studiebureaus
 
  1. Dertigtal sociale koop- en huurwoningen: Beernem, 26 maart 2013.
  2. Restauratie, herinvulling en mogelijke uitbreiding kasteel: Hoboken, 27 maart 2013.
  3. Uitbreiding gemeentehuis tot administratief centrum en sociaal huis: Lille, 2 april 2013.
  4. Restauratiewerken aan kerkgebouw: Bilzen, 3 april 2013.
  5. Uitbreiding sportpark: Oostduinkerke, 8 april 2013.
  6. Nieuwe hoofdpost van politie, inclusief omgevingsaanleg: Mol, 15 april 2013.
  7. Uitbreiding Stedelijke Basisschool: Roeselare, 17 april 2013.
  8. Renovatiewerken aan appartementsgebouw: Zelzate, 17 april 2013.
  9. Ontwerp renovatie en nieuwbouw van een school: Moerbeke, 26 april 2013.
  10. Ontwerp en bouw van minimum 53 passiefwoningen: Vorst, 29 april 2013.
  11. Ontwerp en opvolging restauratiewerken aan kerk: Menen, 30 april 2013.
  12. 78 woningen met "passief standaard": Brussel-Haren, 6 mei 2013.
    Let wel: inschrijving voor deze aanbesteding en voor aanbesteding 10) gebeurt na het sluiten van een samenwerkingsovereenkomst met een aannemer.
   
V. Volgende gedrukte Arch-Index (nr. 86):
  wordt verstuurd op 17 april 2013.
Met bijzondere aandacht voor enkele blikvangers op de komende editie van:


Uw vacature- of andere aankondigingen voor de rubriek "contact" en advertenties dienen ingestuurd te worden voor dinsdag 26 maart 2013!
Meer info: tel. 051/25.21.00 – archindex@adorka.be
   
VI. Vlaamse Week Universal Design
  Van 22 tot en met 29 maart wordt voor de tweede maal een 'Vlaamse Week voor Universal Design' georganiseerd. Dit om het belang van Universal Design of 'ontwerpen voor iedereen' te onderstrepen. Tijdens deze Vlaamse Week vinden tal van interessante activiteiten plaats die toegankelijkheid en Universal Design in de kijker zetten.
Lees verder …
   
VII. Vergelijkende selectie architecten (niveau A) voor de Regie der Gebouwen
  Solliciteren kan tot 22 maart 2013 !
Lees verder …
   


Scanpro

I.) Verneem wat de juiste strategie is als u intekent op een aanbesteding

Programma
  • Inleiding: Algemeen overzicht van het wettelijke kader en recente ontwikkelingen in de overheidsopdrachtenreglementering
  • Praktisch: Hoe stelt de overheid een bestek op en waar moet u als architect en studiebureau rekening mee houden?
  • De onderhandelingsprocedure: wanneer is deze uitzonderingsprocedure wel en niet toegelaten voor u als architect en/of studiebureau ?
  • Zuivere architectuuropdrachten
  • Gemengde opdrachten / designopdrachten
  • Uitvoering van de opdracht en de Algemene Aannemingsvoorwaarden (AAV)

Gastsprekers
  • Stijn Knaepen, juridisch consultant
  • Tony Mortier, Inspecteur, Inspectie Financiën
  • Mr. Tom ViIlé, advocaat, DLA Piper
Kostprijs
230 euro excl. btw

Plaatsen en data
Keuze tussen:
  • 13 maart 2013 in Berchem, ALM, Filip Williotstraat 9
  • 15 mei 2013 in Hasselt, Provinciale Hogeschool Limburg, Elfde Liniestraat 23a Gebouw D
  • 24 mei 2013 in Gent, Holiday Inn aan U.Z., Akkerhage 1

Meer info & inschrijven
woensdag 13 maart: klik hier
maandag 15 maart: klik hier
vrijdag 24 mei: klik hier


Scanpro

Stedenbouwkundige vergunningen voor architecten

26 april in Gent of 31 mei in Hasselt

Confocus organiseert ook de volgende studiedag specifiek voor architecten.

Programma
  • De ruimtelijke planning: een instrumentarium van gewestplannen, plannen van aanleg, RUP's, …
  • De vergunnings- en de beroepsprocedures en de beroepsmogelijkheden
  • De beoordeling van de vergunningsaanvraag en van de goede ruimtelijke ordening door de vergunningverlenende overheid en de rol van de verklarende nota van de architect
  • Zonevreemde woningen en constructies

Gastsprekers
  • Mr. Isabelle Cooreman, Racine & Vergels advocaten
  • Mr. Koen Geelen, Monard-D'Hulst Hasselt
  • GSJ advocaten

Kostprijs
250 euro excl. btw

Plaatsen en data
Keuze tussen:
  • 26 april 2013 te Gent, Holiday Inn Expo, Maaltekouter 3 (9051 Sint-Denijs-Westrem)
  • 31 mei 2013 in Hasselt, Provinciale Hogeschool Limburg, Elfde Liniestraat 23a Gebouw D

Meer info & inschrijven
Klik hier


Scanpro

IV.1) 30-tal sociale koop- en huurwoningen

BEERNEM

Architectuuropdracht sociaal huisvestingsproject te Sint-Joris-ten-Distel (Beernem).
Deze opdracht heeft betrekking op de bouw van sociale woningen (volgens het morfologisch plan ongeveer 31 woningen). Er wordt gestreefd naar een verhouding van 2/3 koopwoningen waarvan 75 % met 3 slaapkamers en 25 % met 4 slaapkamers. 1/3 huurwoningen waarvan 55 % met 2 slaapkamers voor 3 personen (type 2/3) waarvan een deel voor senioren en dus gelijkvloers en 45 % met 3 slaapkamers.

De ontwerper zal het principe van de stedenbouwkundige studie volgen. Het toepassen van woningclusters is een vereiste.

Toekenning via offerteaanvraag voor de aanstelling van een ontwerper verlopend in 2 fases.
Geraamde waarde zonder BTW van de opdracht: 65.000 EUR.

Borgtocht bij toewijzing: 5 % van de oorspronkelijke aannemingssom.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 180 dagen.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Bij een associatie of tijdelijke vereniging dient het voor de opdrachtgever duidelijk te zijn aan welke juridische rechtsvorm de opdracht kan gegund worden.
  • Personen in het bezit van diploma architect of architect-ingenieur of een personenassociatie die gerechtigd is de functie van architect uit te oefenen.

Dossier nr. VI: 1193
  • te raadplegen op of te downloaden van de website
  • of te verkrijgen bij Vivendo, Koningin Astridlaan 134 bus1, 8200 Sint-Michiels-Brugge.

Nadere inlichtingen
Vivendo cvba
Dhr. René VAN DE WINKEL
Koningin Astridlaan 134 bus1, 8200 SINT-MICHIELS-BRUGGE
Tel. 050/44.61.20 – fax 050/44.61.11
E-mail: rene.vandewinkel@vivendo.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening offertes:
dinsdag 26 maart 2013, 09:30 u.
bij Vivendo cvba, Koningin Astridlaan 134 b 1 te Sint-Michiels-Brugge.


Scanpro

IV.2) Restauratie, herinvulling en mogelijke uitbreiding kasteel Schoonselhof

HOBOKEN

Plaatsbezoek mogelijk op dinsdag 12 maart; aanmelding niet nodig.

Raamovereenkomst (met 3 mogelijke verlengingen) voor het aanstellen van een architect voor de restauratie, herinvulling en mogelijke uitbreiding.

Het kasteel Schoonselhof, gelegen in Parkbegraafplaats Schoonselhof ten zuiden van Antwerpen, moet gerestaureerd, herbestemd en mogelijk uitgebreid worden. Deze mogelijke uitbreiding betreft de nieuwbouw van een polyvalente zaal.

Het kasteel en het omliggende parklandschap zijn als monument beschermd en kennen een rijk verleden. De oudste nog bewaarde materiële getuigenissen dateren van de tweede helft van de 16de eeuw. Toen werd het Schoonselhof, een 'zeer costelycke huysinghe van plaisantie', opgetrokken in een traditioneel bak- en zandsteen stijl. In de 18de eeuw kreeg het gebouw een verfraaiing in rococostijl. Tussen 1809 en 1825 onderging het kasteel opnieuw een verbouwing tot een laat-classicistisch gebouw. In tegenstelling tot het exterieur zijn de oorspronkelijke afwerkingslagen van het interieur nog zeer goed bewaard.

Na de restauratie zullen voornamelijk de representatieve zalen op de begane grond een publieksgerichte functie krijgen. Minimale bouwkundige ingrepen binnen het kasteel moeten in nauw overleg met Monumentenzorg van de Stad Antwerpen en de dienst Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid gebeuren. De stad Antwerpen is op zoek naar een architect met onder meer een ruime ervaring op vlak van restauratietechnieken.

Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 180 dagen.
Borgtocht bij toewijzing: 5 % op deel van de opdracht; zie bestek.

Deelnemingsvoorwaarden
Teneinde de minimaal vereiste technische bekwaamheid van de inschrijver na te gaan, moeten bij de offerte volgende documenten worden gevoegd.
  1. Kwalificaties:
    • studiekwalificaties: diploma's en studiecertificaten van de ontwerper(s) en eventuele onderaannemers;
    • beroepskwalificaties: opgave van het aantal jaar relevante beroepservaring in de sector monumentenzorg;
  2. Relevante referenties betreffende restauraties, uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar in binnen- en/of buitenland, met inbegrip van de processen-verbaal van de voorlopige en/of definitieve opleveringen van de restauratiewerkzaamheden. Daartoe verstrekt de ontwerper de volgende gegevens:
    • Beschrijving van het referentieproject
    • datum en oplevering
    • naam en adres van de opdrachtgevers
    • beschrijving van de aanpak van het referentieproject (methodologie) met vermelding van de wijze van controle van de uitvoering van het referentieproject en van de gedeelten die desgevallend in onderaanneming werden gegeven
    • mate van betrokkenheid bij het referentieproject als eindverantwoordelijke, als medewerker, dan wel als stagiair.
    Indien geen relevante referenties beschikbaar zijn, schrijft de ontwerper een grondige motivering waarom hij meent in aanmerking te komen voor de opdracht.
  3. Onderaanneming: het gedeelte van de studieopdracht dat de ontwerper voornemens is in onderaanneming te geven, met vermelding van de onderaannemer(s):
    • Studiekwalificaties: diploma's en studiecertificaten van de eventuele onderaannemer(s);
    • Beroepskwalificaties: opgave van een aantal jaar relevante beroepservaring van de eventuele onderaannemer(s) in de sector monumentenzorg;
  4. Voor de architect een bewijs dat hij/zij ingeschreven is op de tabellen van de Orde van Architecten of gemachtigd is het beroep van architect uit te oefenen.
  5. Het bewijs van de verzekering tegen beroepsrisico's.
    De aanbestedende overheid kan verlangen dat de inschrijvers de overgelegde getuigschriften en documenten aanvullen of toelichten.
Gunningscriteria
  1. Conceptnota met omschrijving van de aanpak en de methodologie van de opdracht
  2. Visie op de aard en de intensiteit van de door de kandidaat-ontwerper(s) voorgestelde werfopvolging
  3. De te leveren diensten voor het door de premienemer vooraf vastgestelde percentage of de te betalen prijs als honorarium. Deze omvatten minimaal de in dit bestek omschreven diensten.
Dossier: GAC/2012/1645
gratis digitaal te bekomen
  • door te downloaden via de website
  • of door e-mail te zenden naar: archindex@adorka.be met vermelding "79-02" in het onderwerp van uw mail. Het bestek wordt dan per kerende gemaild.

Nadere inlichtingen
Stad Antwerpen
Mevr. Christel TIJLMS
Grote Markt 1, 2000 ANTWERPEN
Tel. 03/338.27.70 – fax 03/338.20.20.30
E-mail: christel.tijms@stad.antwerpen.be
of gac_diensten@stad.antwerpen.be

Aanvragen tot deelneming moeten worden ingediend bij:
Gemeenschappelijke aankoopcentrale – Secretariaat
Mevr. Christina VANDAELE
Grote Markt 1, 2000 ANTWERPEN
Tel. 03/338.42.11 – fax 03/338.20.20.30
E-mail: christina.vandaele@stad.antwerpen.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening deelnemingsaanvragen:
woensdag 27 maart 2013, 10:45 u.
in het GAC Secretariaat, Den Bell, Toren 0212, Francis Wellesplein 1, te 2018 Antwerpen.


Scanpro

IV.3) Uitbreiding gemeentehuis tot administratief centrum en sociaal huis

LILLE

Het betreft een ontwerpopdracht voor de uitbreiding van het gemeentehuis tot administratief centrum en sociaal huis voor de gemeente en OCMW gelegen te Lille, Rechtestraat 44.
Momenteel zijn de gemeente en het OCMW gehuisvest in aparte gebouwen op verschillende locaties. De wens van beide besturen is om één openbaar centrum te verwezenlijken waar de burger alle plaatselijke dienstverlening dicht bij elkaar terugvindt. Daarom slaan de gemeente en het OCMW de handen in mekaar om het bestaande gemeentehuis uit te breiden en eventueel te verbouwen tot een volwaardig Administratief Centrum en Sociaal Huis.

Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: tot 90 dagen na 2 april 2013.

Deelnemingsvoorwaarden
  • De dienstverlener kan uitgesloten worden van deelneming aan de opdracht als hij zich bevindt in één van de toestanden voorzien in artikel 69 § 2 van het Koninklijk Besluit van 8 januari 1996. Hij dient aan te tonen niet onder één van deze uitsluitingscriteria te vallen met de volgende documenten. Wanneer deelnemers zich verenigen om samen een kandidaatstelling in te dienen (THV), geldt dit voor elke partner afzonderlijk.
    1. Een document van een gerechtelijke of overheidsinstantie waaruit blijkt dat de kandidaat niet in staat van faillissement, gerechtelijke reorganisatie of van vereffening verkeert.
    2. Een recent getuigschrift waaruit blijkt dat de kandidaat in orde is met de betalingen van zijn directe belastingen.
    3. Een recent getuigschrift waaruit blijkt dat de kandidaat in orde is met de betalingen van zijn verplichtingen jegens BTW.
  • Verplichte teamsamenstelling. Bewijs verplichte teamsamenstelling: de samenstelling van het projectteam en de identificatie van alle leden van het ontwerpteam wordt eenduidig weergegeven op de invullijst die is toegevoegd aan het deelnameformulier. Het ontwerpteam wordt als volgt samengesteld:
    1. Een architect met als opdracht alle beroepsverplichtingen volgend uit de wet van 20 februari 1939. (Zie minimumcriteria in volgende punt.)
    2. Een studiebureau waarvan de expertise in onderstaande deelgebieden vertegenwoordigd is. Een combinatie van meerdere studiebureaus is tevens mogelijk.
      • Stabiliteit: bevoegd voor het ontwerpen en berekenen van de stabiliteit van alle dragende gebouwdelen.
      • Technieken: bevoegd voor het ontwerpen en berekenen van elektrische, verwarmings-, koel- en sanitaire installaties.
      • Akoestiek: bevoegd voor akoestische berekeningen en advisering.
      • Duurzaamheid: bevoegd voor het ontwerpen en berekenen, aan de hand van operationele en dynamische gebouwsimulaties, van duurzame technieken (berekenen van terugverdientijden, ecologische/economische optima, totale geactualiseerde kost met betrekking tot investeringen in duurzame technieken).
    3. Een EPB-verslaggever: een verslaggever voor de energieprestatieverslaggeving in uitvoering van het EPB-decreet van 22 december 2006 een haar uitvoeringsbesluiten.
    4. Een veiligheidscoördinator ontwerp- en verwezenlijking in uitvoering van het KB van 25 januari 2001 inzake tijdelijke en mobiele bouwplaatsen (en latere aanvullingen). De veiligheidscoördinator dient met naam te worden aangeduid en mag geen werknemer, vennoot, zaakvoerder of bestuurder zijn van de architect.
  • Minimumcriteria voor de architect uit het ontwerpteam. De architect dient onderstaande documenten voor te leggen.
    1. Bewijs van inschrijving bij de Orde van Architecten. Indien de architect afkomstig is uit het buitenland, dient hij een attest voor te leggen van zijn lidmaatschap van een officiële professionele vereniging en/of van zijn specifieke toelating tot het leveren van de betrokken diensten in zijn land.
    2. Attest van de verzekeringsmaatschappij waaruit blijkt dat de architect gedekt is tegen beroepsaansprakelijkheid, met een minimum van 2.500.000 EUR per schadegeval.
  • Minimumcriteria voor de studiebureaus technieken, stabiliteit, duurzaamheid en akoestiek uit het ontwerpteam. Elk studiebureau dient onderstaande documenten voor te leggen. Bij een Tijdelijke Vereniging van studiebureaus voegt elke vennoot/partner de gevraagde documenten toe.
    1. Attest van de verzekeringsmaatschappij waaruit blijkt dat het studiebureau gedekt is tegen beroepsaansprakelijkheid, met een minimum van 2.500.000 EUR per schadegeval.
  • Minimumcriteria voor de veiligheidscoördinator uit het ontwerpteam. De veiligheidscoördinator dient volgende informatie te bezorgen.
    1. Kwalificatie (diploma's + certificaten) waaruit blijkt dat de veiligheidscoördinator wettelijk het beroep van veiligheidscoördinator-ontwerp en verwezenlijking mag uitvoeren voor een werf met een waarde van meer dan 2.500.000 EUR .
    2. Attest van de verzekeringsmaatschappij waaruit blijkt dat de veiligheidscoördinator gedekt is tegen burgerlijke aansprakelijkheid, met een minimum van 2.500.000 EUR per schadegeval.

Dossier nr. 2013-05
gratis te bekomen tot donderdag 28 maart 2013, 16:00 u.
bij Gemeente Lille
Dhr. Davy SMEYERS
Rechtestraat 44, 2275 LILLE
Ter attentie van: De heer Davy Smeyers
Tel. 014/88.20.10 – Fax 014/88.20.50
E-mail: davy.smeyers@lille.be
bij wie ook nadere inlichtingen te verkrijgen zijn.

Uiterst tijdstip voor ontvangst voor ontvangst deelnemingsaanvragen:
dinsdag 2 april 2013, 11:00 u.

Datum van verzending van uitnodigingen tot inschrijving aan geselecteerde gegadigden:
vrijdag 19 april 2013.



Scanpro

IV.4) Restauratiewerken aan kerkgebouw

BILZEN

Studieopdracht van aanstelling ontwerper voor restauratiewerkzaamheden kerkgebouw.

Borgtocht bij toewijzing: 5% van het bedrag van het ereloon.

Deelnemingsvoorwaarden
  1. kwalificaties
    • studiekwalificaties: diploma's en studiecertificaten van de ontwerper(s) en eventuele onderaannemers
    • beroepskwalificaties: opgave van het aantal jaar relevante beroepservaring in de sector monumentenzorg;
  2. relevante referenties betreffende restauraties, uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar in binnen- of buitenland, met inbegrip van de processen-verbaal van de opleveringen van de restauratiewerkzaamheden. Daartoe verstrekt de ontwerper de volgende gegevens:
    • beschrijving van het referentieproject
    • datum van oplevering
    • naam en adres van de opdrachtgever
    • beschrijving van de aanpak van het referentieproject (methodologie) met vermelding van de wijze van controle van de uitvoering van het referentieproject en de gedeelten die desgevallend in onderaanneming werden gegeven
    • mate van betrokkenheid bij het referentieproject: als eindverantwoordelijke, als medewerker, dan wel als stagiair
    Indien geen relevante referenties beschikbaar zijn, schrijft de ontwerper een grondige motivering waarom hij meent in aanmerking te komen voor de opdracht.
  3. het gedeelte van de studieopdracht dat de ontwerper voornemens is in onderaanneming te geven, met vermelding van de onderaannemer(s).
  4. de inschrijver(s) mogen zich niet in een uitsluitingspositie bevinden (faillissement, niet naleven van de sociale verplichtingen.) De bewijzen dienen geleverd te worden via een getuigschrift uitgereikt door de bevoegde overheid.
Gunningscriteria
  1. conceptnota
  2. visie op aard en intensiviteit werfopvolging
  3. honorarium.
Bestek: 10,00 EUR
te betalen in cash bij afhaling bij
Mevr. Lea MAURISSEN
Bergweidelaan 4, 3740 BILZEN
Tel. 089/41.28.86
E-mail: lea.maurissen@telenet.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen:
woensdag 3 april 2013, 19:00 u.
bij de Kerkfabriek: Kloosterstraat 7 3740 Bilzen.
De opening van de offertes mag alleen bijgewoond worden door de Kerkraad en de inschrijvers.


Scanpro

IV.5) Uitbreiding sportpark

OOSTDUINKERKE

Algemene offerteaanvraag voor aanstelling ontwerper. Het ontwerp behelst de realisatie van:
  • 2 voetbalvelden ;
  • een atletiekpiste ;
  • gebouw met kleedkamers en sanitair ;
  • minigolf met 18 banen.
Plaats van dienstverlening: Sportpark Hazebeek, Hazebeekstraat te Koksijde (Oostduinkerke-dorp).

Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen. Borgtocht bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Een verklaring op erewoord dat de inschrijver:
    • niet in staat van faillissement of vereffening verkeert ;
    • geen aangifte van faillissement heeft gedaan of procedure van vereffening of gerechtelijk akkoord aanhangig is tegen hem ;
    • niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast ;
    • bij zijn beroepsuitoefening geen ernstige fout heeft begaan ;
    • in orde is met de betaling van sociale zekerheidsbijdragen ;
    • in orde is met de betaling van belastingen ;
    • zich niet schuldig heeft gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van deze inlichtingen.
  • Attest van in orde zijn met de betaling van de sociale zekerheidsbijdragen.
  • Bij gunning aan een combinatie van inschrijvers moet deze combinatie een rechtsvorm aannemen waarbij voor ieder van de deelnemers afzonderlijk de beantwoording aan de bovenvermelde selectiecriteria aangetoond wordt.
  • Een passende bankverklaring. Daaronder wordt verstaan een verklaring van de bank over de toestand van de inschrijver ten opzichte van de bijzondere eisen van de opdracht, waarbij de bank verklaart dat de cliënt de financiële capaciteit heeft om dergelijke contracten uit te voeren.
  • Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.
  • Een verklaring betreffende de totale omzet en de omzet die verband houdt met de opdracht, over de laatste drie boekjaren.
  • De studie- en beroepskwalificaties van de dienstverlener en/of van het ondernemingskader en, in het bijzonder, van de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van de diensten.
  • Een lijst van de voornaamste diensten uitgevoerd tijdens de laatste vijf jaar (niet noodzakelijk voor minigolf), met vermelding van bedrag en datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren:
    • indien het diensten aan overheden betreft, worden de diensten aangetoond door certificaten die door de bevoegde overheid zijn opgesteld of goedgekeurd;
    • indien het gaat om diensten aan privaatrechtelijke personen worden de diensten aangetoond door certificaten opgesteld door deze personen of, bij ontstentenis, door een verklaring van de dienstverlener.
  • Het bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten van één of meerdere perso(o)nen die deel zal (zullen) uitmaken van het ontwerpteam (origineel attest of een voor éénsluitend verklaard afschrift, maximum 1 jaar oud).
  • De volledigheid van de diverse disciplines (bouwkundig en technisch) inzake het ontwerpen van sporttereinen in het bijzonder (buitenterreinen) of van projecten waarvan het programma nauw aanleunt bij het programma van deze opdracht; het vormen van een tijdelijke vereniging is toegelaten.

Gunningscriteria
  1. Ereloonpercentage ontwerp uitbreiding sportcomplex. Weging: 80.
  2. Ereloonpercentage veiligheidscoördinatie. Weging: 20.
Het ereloonpercentage wordt bepaald door percentage volgens KVIV-barema's - geheelopdrachten barema B: niet-industriele gebouwen (klasse 1).
Zie hier de pdf

Dossier nr. 2013-018 (besten + liggingsplan + plan minigolf)
gratis digitaal te bekomen
  • door te downloaden via de website
  • of door e-mail te zenden naar: archindex@adorka.be met vermelding "79-05" in het onderwerp van uw mail. Het bestek wordt dan per kerende gemaild.

Nadere inlichtingen
Gemeente Koksijde
dhr. Wesley DORNÉ
Zeelaan 303, 8670 Koksijde
Tel. 058/53.30.62 – Fax 058/53.31.16
E-mail: wesley.dorne@koksijde.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen:
maandag 8 april 2013, 14:00 u.
in de de Abt Eliaszaal (3de verdieping gemeentehuis Koksijde).


Scanpro

IV.6) Nieuwe hoofdpost van politie, inclusief omgevingsaanleg

BALEN-DESSEL-MOL

Oproep tot kandidaatstelling - Aanstelling ontwerper voor de realisatie van een nieuwe hoofdpost van politie, inclusief omgevingsaanleg, voor de politiezone Balen-Dessel-Mol aan de Guido Gezellestraat 21 te 2400 Mol.

De procedure bestaat uit twee fasen:
1. Selectieronde
2. Gunningsronde
Tijdens de eerste ronde (waar de selectieleidraad betrekking op heeft) kunnen partijen zich kandidaat stellen. Het aantal kandidaten dat zal worden weerhouden voor de tweede ronde zal beperkt worden tot 5.
De selectieleidraad vormt het eerste onderdeel betreffende deze opdracht.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Een verklaring op erewoord dat de inschrijver:
    • niet veroordeeld is geweest voor deelname aan een criminele organisatie, omkoping, fraude of het witwassen van geld ;
    • niet in staat van faillissement of vereffening verkeert ;
    • geen aangifte van faillissement heeft gedaan of procedure van vereffening of gerechtelijk akkoord aanhangig is tegen hem ;
    • niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast ;
    • bij zijn beroepsuitoefening geen ernstige fout heeft begaan ;
    • in orde is met de betaling van sociale zekerheidsbijdragen ;
    • in orde is met de betaling van belastingen ;
    • zich niet schuldig heeft gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van deze inlichtingen.
  • Vakbekwaamheid: zie selectieleidraad.

Selectieleidraad projectnummer 3510
  • te bekomen tot 10 april 2013 bij Grontmij Belgium nv door storting van 50-EUR op rekeningnummer BE16.0013.6943.4074 ten name van Grontmij Belgium nv en met vermelding: "Aanstelling ontwerper voor de realisatie van een nieuwe hoofdpost van politie, inclusief omgevingsaanleg, voor de politiezone Balen-Dessel-Mol".
  • Deze bundel kan ook afgehaald worden op het bureel van Grontmij Belgium NV te Hasselt: Herckenrodesingel 101. Contactpersoon: dhr. Bart GENTENS – Tel. 011/26.08.70.

Indienen kandidaturen
Lokale politie Balen-Dessel-Mol
Dhr. Roger MOL, Korpschef
Molenhoekstraat 2, 2400 MOL
Tel. 014/33.37.00 – Fax 014/33.37.09
E: korpschef@politiebalendesselmol.be
bij wie ook nadere inlichtingen van administratieve aard kunnen bekomen worden.

Uiterst tijdstip voor ontvangst en openbare opening kandidaturen:
maandag 15 april 2013, 13:30 u.
Lokaal 3 - gemeente Mol - Molenhoekstraat 2 - 2400 Mol.


Scanpro

IV.7) Uitbreiding Stedelijke Basisschool

ROESELARE

Aanstellen ontwerper voor uitbreiding van de Stedelijke Basisschool "De Octopus".

Borgsom bij toewijzing: 8.000-EUR forfaitair.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Door in te schrijven op deze opdracht verklaart de inschrijver zich niet in een toestand van uitsluiting te bevinden, zoals bedoeld in artikel 69 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en de concessies voor openbare werken.
  • Het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.
  • Een lijst van de voornaamste gelijkaardige diensten uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar, met vermelding van bedrag en datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren. Van minstens 3 relevante projecten:
    • worden de diensten, indien het diensten aan overheden betreft, aangetoond door certificaten die door de bevoegde overheid zijn opgesteld of goedgekeurd;
    • worden de diensten, indien het gaat om diensten aan privaatrechtelijke personen, aangetoond door certificaten opgesteld door deze personen of, bij ontstentenis, door een verklaring van de dienstverlener.
  • Het bewijs van inschrijving op de tabel van de Orde van Architecten of van inschrijving op een gelijkaardige officiële lijst in een andere EU-lidstaat van één of meerdere perso(o)nen die deel zal (zullen) uitmaken van het ontwerpteam (origineel attest of een voor éénsluitend verklaard afschrift, maximum 1 jaar oud).

Gunningscriteria
  1. Conceptnota (maximaal 5 pagina's A4 geschreven visie en/of schetsen). Weging 50.
  2. Ereloonpercentage en prijs voor gevraagde studies. Weging 30.
  3. Opgave van het projectteam dat met deze opdracht zal belast worden. Weging 20.
Dossier
wordt uitsluitend na voorafgaande aanvraag via e-mail voor 5 april 2013, gratis via e-mail bezorgd.
In de aanvraag worden de volgende gegevens vermeld:
naam, adres en btw-nummer firma + titel dossier + dossiernummer (ERE/195-2013).
De stukken worden gemaild naar het aanvragende e-mailadres.
Opvragen van de documenten kan op volgende e-mailadressen:
nalleman@roeselare.be
of tvanhoutte@roeselare.be

Nadere inlichtingen
Technisch:
Dienst gebouwen-ruwbouw
Arch. Bram VERHEYDE, diensthoofd
Hoogleedsesteenweg 143, 8800 ROESELARE
Tel. 051/22.72.11 – fax 051/25.25.32
E: bverheyde@roeselare.be

Administratief:
Stad Roeselare
Mevr. Nathalie ALLEMAN
Botermarkt 2, 8800 Roeselare
Tel. 051/26.21.11 – Fax 051/26.23.29
E: nalleman@roeselare.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen:
woensdag 17 april 2013, 11:00 u.
in de Conferentiezaal, lokaal 1.04, Botermarkt 2 te 8800 Roeselare.


Scanpro

IV.8) Renovatiewerken aan appartementsgebouw

ZELZATE

De aanstelling van een ontwerpteam voor renovatiewerken aan het appartementsgebouw, Hoogbouwplein te Zelzate.
De opdracht omvat alle aspecten m.b.t. de aanpak van het gebouw zijnde, de architecturale opdracht, de studie technieken, de stabiliteitsstudie, EPB verslaggeving, veiligheidscoördinatie, asbestinventarisatie, werfopvolging, ... (niet limitatieve opsomming).

Duur of uiterste termijn voor de voltooiing van de opdracht: 30 maanden (vanaf de gunning van de opdracht).

Totale hoeveelheid of omvang
  1. De opmaak van het volledige ontwerp (voorstudie, voorontwerp, definitief ontwerp), architecturaal + technieken
  2. Opmaak van een aanbestedingsklaar dossier (plannen, meetstaten, veiligheidsplan, asbestinventaris, ...)
  3. Coördinatie van de volledige procedure: publicatie, aanbesteding en gunning
  4. Het verwerven van de bouwvergunning
  5. Opvolging van de werken
  6. Voorlopige en definitieve oplevering.
Geraamde waarde zonder btw: tussen 300.000 en 600.000 EUR.

Deze overeenkomst is een overeenkomst tegen betaling van de geleverde prestaties, volgens het modelcontract en zijn bijlagen, en de bepalingen van de barema voor honoraria en erelonen (ziebijlage 3 aan de basisovereenkomst ontwerpteam in het dossier). De voorlopig geraamde prijs van de totale opdracht bedraagt: 373.903,20 EUR. De inschrijver is in de mogelijkheid om hierop een korting toe te kennen.

De werkelijke waarde van de opdracht kan hiervan afwijken, de berekening van het werkelijk barema is gekoppeld met de renovatiekost van het gebouw (= de aanbestedingsprijs bij aanstelling van de aannemer). De barema's van de erelonen zullen op basis van het aanbestedingsbedrag voor de uitvoering worden gecorrigeerd.

Deelnemingsvoorwaarden: zie dossier.

Dossier nr. ON4-ON4/0120/2013-F02_0
gratis digitaal te bekomen
  • door te downloaden via de website
  • of door e-mail te zenden naar: archindex@adorka.be met vermelding "79-08" in het onderwerp van uw mail. Het bestek wordt dan per kerende gemaild.

Nadere inlichtingen
Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen
Koloniënstraat 40, 1000 BRUSSEL
Dhr. Dirk GOVAERT: tel. 02/505.42.98 – fax 02/505.42.05
E-mail: dirk.govaert@vmsw.be
Arch. Jan VAN HOVE: tel. 02/505.44.95

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen:
woensdag 17 april 2013, 11:00 u.
Koloniënstraat 40, 1000 Brussel, Lokaal M160.



Scanpro

IV.9) Ontwerp renovatie en nieuwbouw van een school

MOERBEKE

Ontwerp renovatie en nieuwbouw Gemeentelijke Basisschool De Vlinderdreef, Drongendreef 1.

Borgtocht bij toewijzing: 5 % van het oorspronkelijk bedrag van de opdracht (excl. btw), afgerond naar het hogere tiental.
Minimumtermijn gedurende welke de inschrijver zijn inschrijving gestand moet doen: 120 dagen.

Deelnemingsvoorwaarden
  • Een verklaring op erewoord dat de inschrijver:
    • niet veroordeeld is geweest voor deelname aan een criminele organisatie, omkoping, fraude of het witwassen van geld ;
    • niet in staat van faillissement of vereffening verkeert ;
    • geen aangifte van faillissement heeft gedaan of procedure van vereffening of gerechtelijk akkoord aanhangig is tegen hem ;
    • niet veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat de professionele integriteit aantast ;
    • bij zijn beroepsuitoefening geen ernstige fout heeft begaan ;
    • in orde is met de betaling van sociale zekerheidsbijdragen ;
    • in orde is met de betaling van belastingen ;
    • zich niet schuldig heeft gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van deze inlichtingen.
  • Een lijst van de voornaamste diensten uitgevoerd tijdens de laatste drie jaar, met vermelding van bedrag en datum en van de publiek- of privaatrechtelijke instanties waarvoor zij bestemd waren:
    • indien het diensten aan overheden betreft, worden de diensten aangetoond door certificaten die door de bevoegde overheid zijn opgesteld of goedgekeurd;
    • indien het gaat om diensten aan privaatrechtelijke personen worden de diensten aangetoond door certificaten opgesteld door deze personen of, bij ontstentenis, door een verklaring van de dienstverlener.

Gunningscriteria
  1. Prijs. Weging: 40.
  2. Kwaliteit. Weging: 60.
Dossier nr. 2008/167
gratis te bekomen bij:
Gemeente Moerbeke
Mevr. Barbara PUT
Lindenplaats 7, 9180 Moerbeke
Tel. 09/326.93.91 – Fax 09/346.64.08
E-mail: barbara.put@publilink.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen:
vrijdag 26 april 2013, 11:00 u.
in de raadzaal van het gemeentehuis.


Scanpro

IV.10) Ontwerp en bouw van minimum 53 passiefwoningen

VORST

Opdracht van diensten en werken voor de bouw van een wooncomplex met indien mogelijk minstens 53 woningen die de ''passief standaard" en de criteria van ''passief gebouw'' bereiken op een terrein gelegen Deltastraat 78-90 te 1190 Vorst.
Overeenkomstig de laatste alinea van artikel 5 van de wet van 24.12.1993, heeft deze opdracht tezelfdertijd betrekking op werken en diensten.

De eerste fase van de opdracht heeft betrekking op het verkrijgen van de administratieve toelatingen die nodig zijn voor de uitvoering van het bouwwerk (stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunning, verkavelingsvergunning.).

De tweede fase van de opdracht heeft betrekking op de uitvoering van het bouwwerk. Deze tweede fase is echter afhankelijk van de opschortende voorwaarde dat de vereiste administratieve toelatingen verkregen worden en van het feit of de eventuele aan te brengen wijzigingen aan de opdracht ten gevolge van deze toelatingen aanvaard worden door de aanbestedende overheid.

De inschrijver bestaat noodzakelijkerwijs, op straffe van nietigheid van zijn offerte, uit twee onderdelen.
Het eerste onderdeel is de dienstverlener (architect, ingenieur stabiliteit, ingenieur bijzondere technieken, veiligheids- en gezondheidscoördinator, EPB-certificateur, landmeter), die meer bepaald belast is met het ontwerp van het bouwwerk.
Het tweede onderdeel is de aannemer van de werken, die voornamelijk belast is met de uitvoering van het werk.

Borgsom
Aangezien de opdracht zowel betrekking heeft op het ontwerp als op de uitvoering, wordt de borgstelling die voorzien is in artikel 5 van de algemene aannemingsvoorwaarden onafhankelijk door elk onderdeel van de opdrachtnemer, ontwerper en aannemer, gesteld, elk in verhouding tot de kostprijs van hun respectievelijke prestaties. Zie bijzonder bestek P0028 - DELTA.

Deelnemingsvoorwaarden
Uittreksel uit het bijzonder bestek P0028 – DELTA:

HOOFDSTUK 2 - Voor wat betreft het onderdeel inschrijver-ontwerper.
Art. 28. Door zijn offerte in te dienen, verklaart de inschrijver-ontwerper op zijn erewoord dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van uitsluiting uit artikel 69, § 1, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, noch in één van de gevallen uit artikel 69 § 2 1°, 2°, 3°, 5° of 6° van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.

Art. 29. Het onderdeel inschrijver-ontwerper voegt bij zijn offerte een verklaring op erewoord die stelt dat hij zich al dan niet in het geval bevindt dat vermeld is in artikel 69bis, § 1, alinea 1, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.
Indien dat onderdeel van de inschrijver in het geval verkeert dat door die bepaling bedoeld wordt, dan voegt hij het daarin voorziene attest bij zijn offerte en bezorgt hij dat in elk geval voor de uiterste datum van indiening van de offertes aan de aanbestedende overheid.
Indien dat onderdeel van de inschrijver een vereniging zonder rechtspersoonlijkheid is die gevormd is met verscheidene natuurlijke of rechtspersonen, dan houdt elk van die personen zich aan de bepalingen uit de voorgaande alinea's.

Art. 30. Het onderdeel inschrijver-ontwerper bezorgt het bewijs van zijn financiële en economische draagkracht in de volgende vormen die vastgelegd zijn in artikel 70 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996: het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.

Art. 31. Dat onderdeel van de inschrijver moet aantonen dat hij over de nodige vakkundigheid en voldoende beroepservaring beschikt om de opdracht die het voorwerp van onderhavige overeenkomst uitmaakt uit te voeren.
Daartoe legt dit onderdeel van de inschrijver, overeenkomstig artikel 71, alinea 2, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, voor alle facetten van zijn opdracht, de volgende documenten of referenties voor:
  1. De studie- of beroepstitels van de dienstverlener en/of het ondernemingskader, en in het bijzonder van de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van de diensten (art. 71, al. 2, 1°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996). Hiermee wordt meer bepaald het bewijs bedoeld dat de inschrijver:
    • bevoegd is om de titel te voeren en het beroep van architect uit te oefenen, overeenkomstig de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect ;
    • bevoegd is om de titel te voeren en het beroep van landmeter-expert uit te oefenen, overeenkomstig de wet van 11 mei 2003 tot bescherming van de titel en van het beroep van landmeter-expert ;
    • EPB-adviseur is ;
    • erkend EPB-certificateur is krachtens de ordonnantie van 7 juni 2007 houdende de energieprestatie en het binnenklimaat van gebouwen, indien de opdracht betrekking heeft op de renovatie van een bestaand gebouw ;
    • veiligheids- en gezondheidscoördinator is, bevoegd om dat beroep uit te oefenen krachtens de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.
  2. De verklaring die bedoeld wordt in artikel 71, alinea 2, 3°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996; deze verklaring zal met name betrekking hebben op de bekwaamheden op het vlak van bouwengineering en speciale technieken die nodig zijn voor de uitvoering van het project.
  3. In de gevallen vermeld in artikel 71, alinea 2, 8°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, de aanduiding van het aandeel van de opdracht dat hij eventueel van plan is uit te besteden. In voorkomend geval verstrekt de inschrijver de inlichtingen over de onderaannemer die in de bovenstaande punten gevraagd worden.
Art. 32. De inschrijver voegt bij zijn offerte het attest waarvan sprake in artikel 90, § 3, al. 2, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.

Hoofdstuk 3 - Voor wat betreft het onderdeel inschrijver-aannemer.
Art. 33. Krachtens artikel 20 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 levert de inschrijver, naast de attesten die in onderhavig document vermeld zijn als uitsluitingsclausule, het bewijs dat zijn onderdeel aannemer goedgekeurd is in categorie D, klasse 8 of gelijkwaardig, door een goedkeuringsattest voor te leggen in de zin van de wet van 20 maart 1991 houdende de erkenning van aannemers van werken.

Art. 34. Onverminderd artikel 17bis, § 1, al. 2 en 3, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, is de inschrijver waarvan het onderdeel aannemer zich in één van de situaties van uitsluiting bevindt die bedoeld worden in artikel 17, § 2, 1° tot 7° van hetzelfde besluit, uitgesloten van onderhavige opdracht.
De inschrijver moet voor zijn onderdeel aannemer het bewijs leveren dat deze zich niet in één van de in de voorgaande alinea bedoelde situaties bevindt, door de volgende documenten bij zijn offerte te voegen:
  • een document van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid dat bewijst dat het onderdeel in regel is met de betaling van de sociale bijdragen en van de bijdragen voor bestaanszekerheid voor het voorlaatste trimester van het kalenderjaar dat de datum van indiening van de offertes voorafgaat,
  • een document van de Federale Overheidsdienst Financiën dat verklaart dat hij in regel is met de betaling van belastingen en taksen,
  • een attest op erewoord dat hij.
    • zich niet in een toestand van faling, vereffening, beëindiging van de activiteiten of gerechtelijk akkoord bevindt of in een analoge toestand die voortvloeit uit een procedure van dezelfde aard die in de nationale wetgevingen of reglementeringen bestaat;
    • niet op bekentenis failliet verklaard is of niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een procedure van vereffening, gerechtelijk akkoord of eender welke andere procedure van dezelfde aard die bestaat in de nationale wetgevingen of reglementeringen;
    • niet bij een in kracht van gewijsde gegaan vonnis veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast.
Indien het onderdeel aannemer van de inschrijver zich bevindt in één van de situaties bedoeld in artikel 17bis, § 1, al. 2 en 3, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, dan voegt hij bij zijn offerte de bewijsstukken die de aanbestedende overheid in staat stellen deze kwestie te beoordelen.

Art. 35. Indien de inschrijver of één van zijn onderdelen, in eender welk stadium van de inschrijving, in één van de situaties verkeert die bedoeld worden in artikel 34, dan verbindt hij zich ertoe om dat onmiddellijk aan de aanbestedende overheid te melden.

Art. 36. Het onderdeel aannemer van de inschrijver verantwoordt zijn financiële en economische draagkracht zoals voorzien in artikel 18, al. 1, 3° van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.

Art. 37. Het onderdeel inschrijver-aannemer legt minstens drie referenties voor die in de volgende alinea meer in detail gepreciseerd wordt, waarbij deze referenties gestaafd worden met attesten van goede uitvoering in overeenstemming met artikel 19 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.
De referenties waarvan sprake in de voorgaande alinea betreft de werken van bouw een volledig afgewerkt gebouw van minimum 30 woningen.

Samenwerkingsovereenkomst tussen aannemer en architect
Alvorens in te schrijven, sluiten de diverse onderdelen van de inschrijver een samenwerkingsovereenkomst. Deze overeenkomst heeft minstens betrekking op de wijze waarop de diverse onderdelen van de inschrijver van plan zijn om samen te werken om de doelstellingen te verwezenlijken die in het kader van onderhavige opdracht werden vastgelegd. In dat akkoord moet ook de verbintenis zijn opgenomen van de partijen tegenover de aanbestedende overheid om aan de verplichtingen voortvloeiend uit de opdracht te voldoen, en dit overeenkomstig de bepalingen opgenomen in onderhavig bijzonder bestek.

Dossier nr. P0028 - DELTA
De inschrijvingsdossiers kunnen geraadpleegd worden en zijn tegen betaling van 50-EUR te verkrijgen op het Woningfonds, Zomerstraat 73 te 1050 Brussel, alle werkdagen, van 09:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 16:00 u., per cheque of in contanten. De inschrijvingsdossiers moeten 2 dagen voor afhaling gereserveerd worden via fax: 02/504.31.01.

Nadere inlichtingen
Woningfonds van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Dhr. Jean-Baptiste BLONDEL, beheerder/werfverantwoordelijke-Immobiliënproductie
Zomerstraat 73, 1050 ELSENE
Tel. 02/504.32.77 – fax 02/504.31.01
E-mail: p0028.delta@woningfonds.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen:
maandag 29 april 2013, 11:00 u.
bij het Woningfonds, Zomerstraat 73 te 1050 ELSENE.


Scanpro

IV.11) Ontwerp, uitvoering en opvolging restauratiewerken aan kerk

MENEN

Dienstenopdracht: aanstellen architect: ontwerp, uitvoering en opvolging restauratiewerken Sint-Vedastuskerk, Rijselstraat 28. Fase 3.

Gunningscriteria
  1. Conceptnota. Weging: 50.
  2. Opvolging werf. Weging: 30.
  3. Ereloon geleverde diensten. Weging: 20.
Dossier en nadere inlichtingen gratis te verkrijgen bij:
Kerkfabriek Sint-Vedastus
Dhr. Jean-Marie WYLIN, voorzitter
Kerkomtrek 13, 8930 Menen
Tel. 056/29.54.21 -E-mail: jm.wylin@telenet.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst inschrijvingen:
dinsdag 30 april 2013, 14:00 u.


Scanpro

IV.12) Ontwerp en bouw van minimum 78 woningen met “passief standaard”

BRUSSEL-HAREN

Opdracht van diensten en werken voor de bouw van een wooncomplex met indien mogelijk minstens 78 woningen die de ''passief standaard" en de criteria van ''passief gebouw'' bereiken, op een terrein gelegen Verdunstraat - Moestuinstraat te Haren.

Overeenkomstig de laatste alinea van artikel 5 van de wet van 24.12.1993, heeft deze opdracht tezelfdertijd betrekking op werken en diensten.

De eerste fase van de opdracht heeft betrekking op het verkrijgen van de administratieve toelatingen die nodig zijn voor de uitvoering van het bouwwerk (stedenbouwkundige vergunning, milieuvergunning, verkavelingsvergunning.).

De tweede fase van de opdracht heeft betrekking op de uitvoering van het bouwwerk. Deze tweede fase is echter afhankelijk van de opschortende voorwaarde dat de vereiste administratieve toelatingen verkregen worden en van het feit of de eventuele aan te brengen wijzigingen aan de opdracht ten gevolge van deze toelatingen aanvaard worden door de aanbestedende overheid.

De inschrijver bestaat noodzakelijkerwijs, op straffe van nietigheid van zijn offerte, uit twee onderdelen.
Het eerste onderdeel is de dienstverlener (architect, ingenieur stabiliteit, ingenieur bijzondere technieken, veiligheids- en gezondheidscoördinator, EPB-certificateur, landmeter), die meer bepaald belast is met het ontwerp van het bouwwerk.
Het tweede onderdeel is de aannemer van de werken, die voornamelijk belast is met de uitvoering van het werk.

Borgsom
Aangezien de opdracht zowel betrekking heeft op het ontwerp als op de uitvoering, wordt de borgstelling die voorzien is in artikel 5 van de algemene aannemingsvoorwaarden onafhankelijk door elk onderdeel van de opdrachtnemer, ontwerper en aannemer, gesteld, elk in verhouding tot de kostprijs van hun respectievelijke prestaties. Zie bijzonder bestek P0014 - MOESTUIN.

Deelnemingsvoorwaarden
Uittreksel uit het bijzonder bestek P0014 – MOESTUIN:

HOOFDSTUK 2 - Voor wat betreft het onderdeel inschrijver-ontwerper.
Art. 28. Door zijn offerte in te dienen, verklaart de inschrijver-ontwerper op zijn erewoord dat hij zich niet bevindt in één van de gevallen van uitsluiting uit artikel 69, § 1, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, noch in één van de gevallen uit artikel 69 § 2 1°, 2°, 3°, 5° of 6° van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.

Art. 29. Het onderdeel inschrijver-ontwerper voegt bij zijn offerte een verklaring op erewoord die stelt dat hij zich al dan niet in het geval bevindt dat vermeld is in artikel 69bis, § 1, alinea 1, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.
Indien dat onderdeel van de inschrijver in het geval verkeert dat door die bepaling bedoeld wordt, dan voegt hij het daarin voorziene attest bij zijn offerte en bezorgt hij dat in elk geval voor de uiterste datum van indiening van de offertes aan de aanbestedende overheid.
Indien dat onderdeel van de inschrijver een vereniging zonder rechtspersoonlijkheid is die gevormd is met verscheidene natuurlijke of rechtspersonen, dan houdt elk van die personen zich aan de bepalingen uit de voorgaande alinea's.

Art. 30. Het onderdeel inschrijver-ontwerper bezorgt het bewijs van zijn financiële en economische draagkracht in de volgende vormen die vastgelegd zijn in artikel 70 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996: het bewijs van een verzekering tegen beroepsrisico's.

Art. 31. Dat onderdeel van de inschrijver moet aantonen dat hij over de nodige vakkundigheid en voldoende beroepservaring beschikt om de opdracht die het voorwerp van onderhavige overeenkomst uitmaakt uit te voeren.
Daartoe legt dit onderdeel van de inschrijver, overeenkomstig artikel 71, alinea 2, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, voor alle facetten van zijn opdracht, de volgende documenten of referenties voor:
  1. De studie- of beroepstitels van de dienstverlener en/of het ondernemingskader, en in het bijzonder van de verantwoordelijke(n) voor de uitvoering van de diensten (art. 71, al. 2, 1°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996). Hiermee wordt meer bepaald het bewijs bedoeld dat de inschrijver:
    • bevoegd is om de titel te voeren en het beroep van architect uit te oefenen, overeenkomstig de wet van 20 februari 1939 op de bescherming van de titel en van het beroep van architect ;
    • bevoegd is om de titel te voeren en het beroep van landmeter-expert uit te oefenen, overeenkomstig de wet van 11 mei 2003 tot bescherming van de titel en van het beroep van landmeter-expert ;
    • EPB-adviseur is ;
    • erkend EPB-certificateur is krachtens de ordonnantie van 7 juni 2007 houdende de energieprestatie en het binnenklimaat van gebouwen, indien de opdracht betrekking heeft op de renovatie van een bestaand gebouw ;
    • veiligheids- en gezondheidscoördinator is, bevoegd om dat beroep uit te oefenen krachtens de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk ;
    • bodemverontreinigingsdeskundige is in de zin van artikel 3, 30° van de ordonnantie van 5 maart 2009 betreffende het beheer en de sanering van verontreinigde bodems.
  2. De verklaring die bedoeld wordt in artikel 71, alinea 2, 3°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996; deze verklaring zal met name betrekking hebben op de bekwaamheden op het vlak van bouwengineering en speciale technieken die nodig zijn voor de uitvoering van het project.
  3. In de gevallen vermeld in artikel 71, alinea 2, 8°, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, de aanduiding van het aandeel van de opdracht dat hij eventueel van plan is uit te besteden. In voorkomend geval verstrekt de inschrijver de inlichtingen over de onderaannemer die in de bovenstaande punten gevraagd worden.
Art. 32. De inschrijver voegt bij zijn offerte het attest waarvan sprake in artikel 90, § 3, al. 2, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.

Hoofdstuk 3 - Voor wat betreft het onderdeel inschrijver-aannemer.

Art. 33. Krachtens artikel 20 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 levert de inschrijver, naast de attesten die in onderhavig document vermeld zijn als uitsluitingsclausule, het bewijs dat zijn onderdeel aannemer goedgekeurd is in categorie D, klasse 8 of gelijkwaardig, door een goedkeuringsattest voor te leggen in de zin van de wet van 20 maart 1991 houdende de erkenning van aannemers van werken.

Art. 34. Zonder afbreuk te doen aan de 2e alinea van artikel 19 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996 moet de inschrijver, in zijn rol van aannemer, een bodemsaneringsaannemer zijn zoals gedefinieerd in artikel 3, 31° van de ordonnantie van 5 maart 2009 betreffende het beheer en de sanering van verontreinigde bodems. Hij voegt het erkenningsbewijs hiervan bij zijn inschrijvingsdossier.

Art. 35. Onverminderd artikel 17bis, § 1, al. 2 en 3, van het koninklijk besluit van 8.1.1996, is de inschrijver waarvan het onderdeel aannemer zich in één van de situaties van uitsluiting bevindt die bedoeld worden in artikel 17, § 2, 1° tot 7° van hetzelfde besluit, uitgesloten van onderhavige opdracht.
De inschrijver moet voor zijn onderdeel aannemer het bewijs leveren dat deze zich niet in één van de in de voorgaande alinea bedoelde situaties bevindt, door de volgende documenten bij zijn offerte te voegen:
  • een document van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid dat bewijst dat het onderdeel in regel is met de betaling van de sociale bijdragen en van de bijdragen voor bestaanszekerheid voor het voorlaatste trimester van het kalenderjaar dat de datum van indiening van de offertes voorafgaat,
  • een document van de Federale Overheidsdienst Financiën dat verklaart dat hij in regel is met de betaling van belastingen en taksen,
  • een attest op erewoord dat hij.
    • zich niet in een toestand van faling, vereffening, beëindiging van de activiteiten of gerechtelijk akkoord bevindt of in een analoge toestand die voortvloeit uit een procedure van dezelfde aard die in de nationale wetgevingen of reglementeringen bestaat;
    • niet op bekentenis failliet verklaard is of niet het voorwerp heeft uitgemaakt van een procedure van vereffening, gerechtelijk akkoord of eender welke andere procedure van dezelfde aard die bestaat in de nationale wetgevingen of reglementeringen;
    • niet bij een in kracht van gewijsde gegaan vonnis veroordeeld is geweest voor een misdrijf dat zijn professionele integriteit aantast.
Indien het onderdeel aannemer van de inschrijver zich bevindt in één van de situaties bedoeld in artikel 17bis, § 1, al. 2 en 3, van het koninklijk besluit van 8 januari 1996, dan voegt hij bij zijn offerte de bewijsstukken die de aanbestedende overheid in staat stellen deze kwestie te beoordelen.

Art. 36. Indien de inschrijver of één van zijn onderdelen, in eender welk stadium van de inschrijving, in één van de situaties verkeert die bedoeld worden in artikel 35, dan verbindt hij zich ertoe om dat onmiddellijk aan de aanbestedende overheid te melden.

Art. 37. Het onderdeel aannemer van de inschrijver verantwoordt zijn financiële en economische draagkracht zoals voorzien in artikel 18, al. 1, 3° van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.

Art. 38. Het onderdeel inschrijver-aannemer legt minstens drie referenties voor die in de volgende alinea meer in detail gepreciseerd wordt, waarbij deze referenties gestaafd worden met attesten van goede uitvoering in overeenstemming met artikel 19 van het koninklijk besluit van 8 januari 1996.
De referenties waarvan sprake in de voorgaande alinea betreft de werken van bouw een volledig afgewerkt gebouw van minimum 30 woningen.

Samenwerkingsovereenkomst tussen aannemer en architect
Alvorens in te schrijven, sluiten de diverse onderdelen van de inschrijver een samenwerkingsovereenkomst. Deze overeenkomst heeft minstens betrekking op de wijze waarop de diverse onderdelen van de inschrijver van plan zijn om samen te werken om de doelstellingen te verwezenlijken die in het kader van onderhavige opdracht werden vastgelegd. In dat akkoord moet ook de verbintenis zijn opgenomen van de partijen tegenover de aanbestedende overheid om aan de verplichtingen voortvloeiend uit de opdracht te voldoen, en dit overeenkomstig de bepalingen opgenomen in onderhavig bijzonder bestek.

Dossier nr. P0014-MOESTUIN
De inschrijvingsdossiers kunnen geraadpleegd worden en zijn tegen betaling van 75-EUR te verkrijgen op het Woningfonds, Zomerstraat 73 te 1050 Brussel, alle werkdagen, van 09:00 tot 12:00 en van 14:00 tot 16:00 u., per cheque of in contanten.
De inschrijvingsdossiers moeten 2 dagen voor afhaling gereserveerd worden via fax: 02/504.31.01.

Nadere inlichtingen
Woningfonds van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Dhr. Hervé PIERART, beheerder/werfverantwoordelijke-Immobiliënproductie
Zomerstraat 73, 1050 ELSENE
Tel. 02/504.32.35 – fax 02/504.31.01
E-mail: p0014.moestuin@woningfonds.be

Uiterst tijdstip voor ontvangst en opening inschrijvingen:
maandag 6 mei 2013, 11:00 u.
bij het Woningfonds, Zomerstraat 73 te 1050 ELSENE.


Scanpro

VI.) Vlaamse Week Universal Design

Universal Design streeft naar aantrekkelijke ontwerpen die voor iedereen toegankelijk en bruikbaar zijn. Concreet betekent dit dat bij aanvang van elk ontwerpproces één vraag centraal staat: 'Hoe kan een gebouw, een publieke ruimte of een product, een grafische boodschap, een website … zowel functioneel als esthetisch aantrekkelijk zijn voor een zo groot mogelijke diversiteit van gebruikers?' Universal Design biedt een eigentijds en beloftevol antwoord op de maatschappelijke eisen omtrent toegankelijkheid.

Tijdens deze Vlaamse Week vinden tal van interessante activiteiten plaats die toegankelijkheid en Universal Design in de kijker zetten. Deze initiatieven komen tot stand in samenwerking met de Provinciale Steunpunten Toegankelijkheid, de Adviesbureaus Toegankelijkheid en Intro vzw.


Programma

Vrijdag 22 maart 2013
  • Opening UD Woonlabo (Hasselt)  

Maandag 25 maart 2013
Dinsdag 26 maart 2013
Woensdag 27 maart 2013
  • UD Woonlabo stelt de deuren open voor de individuele bezoeker (Hasselt)

Donderdag 28 maart 2013
Vrijdag 29 maart 2013
Inschrijving
Meer informatie over de activiteit en hoe je kan inschrijven, kan je terug vinden via bovenstaande links of via de algemene website www.vlaamseweekUD.be.
Schrijf je snel in want het aantal plaatsen is beperkt!

Inschrijven voor het Vlaams Congres op maandag kan tot 18 maart.
Voor de andere activiteiten kan je inschrijven tot 22 maart 2013.



Scanpro

VII.) Vergelijkende selectie van Nederlandstalige architecten (niveau A)

voor de Regie der Gebouwen

Vergelijkende selectie van Nederlandstalige architecten (m/v) (niveau A) voor de Regie der Gebouwen (ANG13036).

De gedetailleerde functiebeschrijving (jobinhoud, selectieprocedure,...) kan u verkrijgen bij SELOR (via de infolijn 0800-505 54)
of op http://www.selor.be/nl/job/ANG13036/Architect-(m-v)-voor-de-Regie-der-Gebouwen

Na de selectie wordt een lijst met maximum 8 geslaagden aangelegd, die twee jaar geldig blijft.

Naast deze lijst van geslaagden wordt een bijzondere lijst opgesteld (die vier jaar geldig blijft) van de personen met een handicap die geslaagd zijn.

Toelaatbaarheidsvereisten:
1. Vereiste diploma's op de uiterste inschrijvingsdatum:
  • diploma van architect/master in de architectuur;
  • diploma van burgerlijk ingenieur-architect/master in de ingenieurswetenschappen: architectuur.
Ook laatstejaarsstudenten van het academiejaar 2012-2013 zijn toegelaten tot de selectie.

2. Als u al ambtenaar bent, laadt u uw bewijs van benoeming (benoemingsbesluit of bewijs van eedaflegging) op vóór de uiterste inschrijvingsdatum en vult u uw volledige professionele ervaring in, inclusief uw huidige job. Als dit bewijs van benoeming al werd opgeladen in uw online-CV, moet u dit niet opnieuw doen.

Solliciteren kan tot maandag 22 maart 2013
via http://www.selor.be/nl/jobs?Search=ANG13036&page=1#searchresult

O-beton
Imperplex
Plenso

Voor alle vragen kan je bij ons terecht op het telefoonnummer 051/25 21 00 Adorka bvba
Copyright © 2013 Arch-Index. Alle rechten voorbehouden.

U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u geregistreerd staat in onze architectendatabase en
abonnee bent van Arch-Index.
Indien u deze nieuwsbrief niet langer wenst te ontvangen, klik dan hier